06 בדצמבר, 2010

גיבור בלי מכנסיים

עטרה אופק מבינה פתאום כמה כיף להגיד "תחתונים" ולהתפוצץ מצחוק

לא מזמן שמתי לב שהילדון הקרוב ללבי (5) וחבריו התאהבו במלה "תחתונים", והם מקפידים לשלב אותה כמעט בכל משפט ולהתגלגל מצחוק. לכן, כששמעתי על סדרת ספרים בשם הנועז "קפטן תחתונים", החלטתי לבדוק אם המוצר ראוי למאכל נכד. לא שהיו לי הרבה ציפיות, אחרי הכל השם מריח מספרות זולה לגמרי, אבל מרגע שהספר החדש (מס' 3) נחת בבית, כל הפיות נפערו מרוב הפתעה ופרצו בצהלולים.

אין ספק, דאב פילקי הוא גאון, והוא יודע בדיוק מה מעניין ילדים עד כתה ג': פיפי-קקי, פלוצים, תחתונים, חייזרים ושאר שטויות מופרעות, ועוד באריזה של קומיקס. בניגוד לצפוי, מהתערובת המפוקפקת הזאת הוא משכיל לרקוח יצירה מקורית, אינטליגנטית ומענגת, מוטרפת מרוב שובבות והומור, שמסתכלת לילד ישר בעיניים ואומרת לו: אני בדיוק כמוך, ואני גאה בזה. לפי גב הספר, פילקי בילה את רוב שנותיו בבית ספר ביצירת קומיקס מחוץ לחדר המנהל, והוא זוכר איך נראה העולם כשאתה בן שמונה; אחרי קריאת ספריו, אי-אפשר שלא להאמין לו.

בראשית הסדרה היפנטו הגיבורים, ג'ורג' והרולד, את מנהל בית-ספרם וגרמו לו להפוך לקפטן תחתונים – סוג של סופרמן לוזר, שמאמין שהוא גדול גיבורי-העל. יחד הם מסתבכים בצרות צרורות (עצה להורים שקונים את הספר: להחביא את כל הסודה לשתייה במקום בטוח), שמתוארות להפליא בטקסט ובקומיקס (שחור-לבן) וכוללות גם הפעלות מצחיקות ומענגות להתפקע. בשביל ספר שמח כזה (רב-מכר היסטרי שתורגם ל-25 שפות), גם סרבני קריאה קטנים ישתוקקו ללמוד כבר לקרוא, ומהר, כדי לחוות אותו בעצמם ללא תיווך של מבוגר. התרגום יצירתי ומבריק, כל הכבוד. ונסיים בקריאת הגבורה של הקפטן (לשימוש בעיקר לפני כישלון בטוח): טרה-לה-לההה!

הספר "קפטן תחתונים מס' 3" – כתב וצייר: דאב פילקי (מאנגלית: ארז אשרוב, הוצאת כנרת, 140 עמ', לבני 6-9) – 68 ש"ח
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה