03 באפריל, 2013

בלע, בלע, בלע

עטרה אופק חוזרת מפסח עם 3 ספרים לילדים, ועוד 3 למבוגרים - שקראו מכל כיוון אפשרי את מוספי החג (כולל פתרון השחמט)

#1
איזה ספר משגע! אמנם לקטנטנים, עם מינימום טקסט, אבל כמה דראמה ומתח (בעיקר בציורים), כמה גבורה ותושייה, ואיזה הפי-אנד מושלם – תענוג. העלילה מסופרת ישר ולעניין, בלי שום כחל ושרק: לואיס הקטן ואחותו שרה יוצאים לטיול, ומיד מופיע יצור גדול ובולע את לואיס. מרגע זה יוצאת שרה למרדף מטורף ונחוש בעקבות הבולע, אבל בכל פעם שהיא כמעט תופסת אותו – נבלע אותו בולע בלועו של יצור גדול ממנו. או במלים אחרות: בלע-בלע-בלע, בלי שום בלה-בלה-בלה.

כנהוג בז'אנר, רוב קסמו של הספר טמון באיורים, ואלה מתפקעים מרוב חיים ותנועה. ואם העלילה נשמעת מפחידה, בציורים רואים שהיצורים לא בדיוק מבהילים, ולעתים אף נחשדים בחמידות. כיף גדול לקרוא אותו יחד, והסוף הטוב והמקסים הוא גם רמז להתחלה חדשה והזמנה לקריאה נוספת. לא לחנם נמסר ספר ילדים "קטן" שכזה למתרגמת מהוללת כזאת: האתגר שבתרגום שמות היצורים הבולעניים אינו פשוט, ובר-הלל סמו צלחה אותו להפליא. לבני 3-7.

"מי אכל את לואיס", כתב וצייר: ג'ון פרדל (מאנגלית: גילי בר-הלל סמו, הוצאת ידיעות ספרים, 24 עמ', מנוקד) – 49 ש"ח ב"המגדלור" (במקום 78 ש"ח מחיר מלא)

#2

סימביוזה הרמונית. "התנין העצוב והעצוב" - דקלה קידר


לבד ועוד לבד

ספר מתוק לקטנים על שני טיפוסים דחויים שמצאו ניחומים זה אצל זה: תנין עצוב וזבוב מצחיק. מדף לדף מתברר שהחיים לא כל כך פשוטים: ייתכן שהתנין עצוב כי הוא לבד, והוא לבד כי הוא מפחיד וכולם בורחים ממנו, ובגלל זה הוא מתעקש להמשיך להפחיד? ואם הזבוב מתוודה שגם הוא לבד, כי הוא מעצבן וכולם מגרשים אותו, אז אולי בגלל זה הוא לוקח את החיים כל כך בקלות? הממ… אבל מה זה משנה, העיקר שבסוף הם מגלים שכיף להם ביחד: התנין לומד לצחוק, והזבוב מוצא לו בית חם וריחני (איפה? תגלו לבד). משעשע, מנחם ומעורר מחשבה. לבני 4-7.

"התנין העצוב והזבוב" מאת דקלה קידר (אייר: אביאל בסיל, הוצאת כנרת, 30 עמ', מנוקד) – 39 ש"ח ב"המגדלור" (במקום 69 ש"ח מחיר מלא).

#3

 

סליחה, איך מגיעים לחתולות? "רחוב בירושלים" - חנה ודוד עמית


הזמנה לבירה

מתנה מרהיבה לכל מי שאוהב את ירושלים, ובעיקר אם יש בביתו ילדים: אלבום מאויר וססגוני של העיר לאורך תריסר תקופות בתולדותיה, המשקפות גם את תולדות ארץ ישראל (והאנושות בכלל) מתקופת האבות ועד ימינו. כל תקופה נפרשת על פני כפולת עמודים בציור ססגוני ומפורט להפליא, המציג את חיי היומיום ברחוב ירושלמי דמיוני, כשברקע נשקפים חלקי העיר האחרים, כמין חתך רוחב של העיר המשתנה לאורך ההיסטוריה, וסביב כל ציור מקרא מאויר עם הסברים ופירושים. לקורא הצעיר מזומן כאן גם מסע חיפושים אחר שתי דמויות של ילדים בני-זמננו המתחבאים בתמונות, ואתגרים שונים לעיון וחיפוש בציורים. פוטנציאל לבילוי משפחתי מענג בהרכבים משתנים וברמות משתנות, ובכל פעם אפשר לגלות משהו חדש. לכל המשפחה, מגיל 5 ומעלה.

"רחוב בירושלים" מאת חנה ודוד עמית (אייר: יבגני ברשקוב, הוצאת כנרת-זמורה-ביתן, 28 עמ', מנוקד) – 58.80 בסימניה (במקום 84 ש"ח מחיר מלא).


#4

גאווה ישראלית. "היוצר פינת החופר" - שרית סרי


חופרת אני וחופרת

גילוי נאות וחצי: אני ערכתי את הספר הזה, והמחברת המוכשרת היא חברתי הטובה, אז מה, זה אמור למנוע ממני להמליץ לכם על אחד הספרים הקורעים של השנה? בעקבות רב המכר הקודם והמעלף שלה, תהיו בקשר, ממשיכה שרית סרי גם כאן לאבחן מיני תופעות אופייניות לישראלים, ולנסות לספק תשובות לשאלות קיומיות טורדות: איך לעזאזל לובשים חוטיני? מהי התנועה לשחרור הגבר? איך בודקים ראי? הזוגיות לאן? ועוד ועוד. אמא שלי קיבלה ממני את הספר לכבוד פסח ומאז היא לא מפסיקה להתגלגל מצחוק (וגם להמליץ לכל מי ששומע). תעשו לעצמכם טובה, וגם לאלה שאתם רוצים לשמח, ותקנו לפחות שניים.

"היוצר פינת החופר" – הומור ישראלי מאת שרית סרי (עיצב: יודה דרי, הוצאת עם עובד, 177 עמ') – 89.60 ש"ח באתר ההוצאה (במקום 128 ש"ח מחיר מלא).


#5

מה נשתנה הלילה הזה. "ההגדה של רבי נחמן"


לא לפחד כלל

ההגדה הזאת הגיעה אלי רק כמה ימים לפני ליל הסדר, כשהמרמלדה כבר נכנסה להקפאה לרגל החג, אבל היא מומלצת גם לסדר הבא, מה עוד שכתוב עליה "לפסח ולכל ימות השנה". מדובר בהגדה מלאה ומפורטת כראוי, בפורמט גדול וחגיגי, עם תוספות רלוונטיות מעולם חסידות ברסלב – אמרות-כנף של ר' נחמן, עצות וסיפורים חסידיים קצרים ונחמדים מתוך ספריו וספרי תלמידיו. בהקדמה כתוב שההגדה, ברובד עמוק יותר, היא מדריך נסתר להתמודדות עם קושי, וש"העצות והסיפורים שופכים אור חדש על ההגדה המסורתית והמוכרת ועל הלילה המיוחד שבו מתקבצים אנשים בבתיהם זה למעלה משלושת אלפים שנה, זוכרים ומזכירים כיצד החושך והייאוש יכולים להפוך לאור ולתקווה". עוד דרך יפה להעשיר את הלילה ההוא מכל הלילות, להנאת המסובין (המכרסמין בסתר מצות וכרפס).

"ההגדה של רבי נחמן" (ערך: יריב מזרחי, אייר: יבגני איבנוב, הוצאת ידיעות ספרים, 142 עמ') – 49 ש"ח בזולספר (במקום 98 ש"ח מחיר מלא).

 

 

 

#6

גם אנחנו לא. "לא הבנתי כלום" - דייגו דה סילבה


סי, פאפא

למה לראות את נאפולי ולמות אם אפשר לטייל בה דרך עיניו של וינצ'נצ'ו מלנכוליקו, עורך-דין חצי מובטל – לוזר שנון וסימפטי שמופתע שוב ושוב לגלות שהוא מנצח במצבים חסרי סיכוי, גם בבית המשפט וגם ברחוב ובמיטה. שאר הטיפוסים בסרט האיטלקי הזה מצטיינים אף הם בשמות רב-משמעיים, כמו מאפיונר כבד המכונה פנטזיה, שגיבורנו מתבקש להגן עליו תמורת סכום נאה, או שומר-ראש בריון בשם טריקאריקו, שמוצמד אל הגיבור בעל כורחו ודווקא מחלץ אותו מלא-מעט צרות. בינתיים מנסה העו"ד האימפולסיבי שלנו לתפקד איכשהו גם כאב גרוש לבנו המתבגר וכידיד נפש לבתו החורגת, בעודו מסתבך להכעיס עם אשתו-בנפרד, מחזר בהתלהבות אחרי קולגה יפהפייה ונחשקת, ובמקביל משתדל לגרום כמה שפחות נזק כפרקליטו של השטן.

בין לבין משחרר מלנכוליקו שפע תובנות משעשעות וקולעות על החיים, כאלה שאפשר לגזור ולשמור, כפי שתוכלו להיווכח אם תציצו בפרק הראשון (בחסות אתר ההוצאה). הוא גם מיטיב לספק אבחנות מושחזות על מצבו של האדם בכלל ועל שלו בפרט, כגון "כזה אני, ג'אזיסט אמיתי של סיבוכים. תנו לי מצב מורכב כשלעצמו, ותראו איזה סולואים אני מרביץ". לא תמיד התובנות האלה עוזרות לו, ולעתים קרובות הן מגיעות מאוחר מדי, אבל לזכותו ייאמר שלא משעמם איתו לרגע.

"לא הבנתי כלום" מאת דייגו דה סילבה (מאיטלקית: מונה גודאר, הוצאת מטר, 295 עמ') – 68.40 ש"ח בבוקמי (במקום 95 ש"ח,מחיר מלא).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה