11 בינואר, 2015

ביג מק

עטרה אופק מכניסה אתכם לתוך שני ספרי מתח שלא תרצו שייגמרו לכם מתחת לפוך: הכירו את האנטי-גיבור האירי הכי ממכר שפגשנו (מאז מק'נולטי) ואת הקול הנשי הכי מורד בשנות ה-70 (מאז דונה)

הבעיה עם ספרי מתח שמתרחשים בסקוטלנד היא שיותר מדי טיפוסים נקראים בשם שמתחיל ב"מק" – מקינטייר, מקברייד, מקלין, מקמילן – עד שבשלב כלשהו אתה כבר לא זוכר מיהו מי, או מיקו מק. זהו הראשון בסדרת "המפקח מקלין" – בלש במשטרת אדינבורו ששודרג זה עתה לדרגת מפקח והצליח להתחבב עלי משום מה – טיפוס עייף ודכאוני, שבור עדיין ממות אשתו הצעירה, מכור לעבודה, אבל רואים שממש אכפת לו מהאנשים שהוא נתקל בהם או עובד איתם. במלים אחרות, מקלין הוא מסוג הבלשים שבחיים לא היית מתחלף איתם או רוצה לחיות לצידם, חלילה, אבל בזכותם אתה ממשיך לצפות בסדרה שלמה, כי ברור לך שמדובר באחלה בנאדם.

כמי שמעדיפה לקרוא ספרים שמעיפים אותה עמוק או רחוק ומזיזים לה משהו בלב או במוח, לא ברור לי למה המשכתי לקרוא בספר הזה בדבקות יתרה. בדרך כלל, כשאין לי מושג למה אני ממשיכה לקרוא, זה סימן שהספר פשוט כתוב טוב. עובדה: כל המו"לים שקיבלו את כתב-היד דחו אותו, אבל הסופר העלה אותו לאמזון בחינם ו-50 אלף איש הורידו אותו תוך חודש. השני והשלישי בסדרה נמכרו כבר בסכום סמלי וזכו למאות אלפי הורדות, שבעקבותיהן חתמה איתו פינגווין על חוזה של שש ספרות. האם יהיה רב-מכר גם אצלנו? תלוי בכם. אם אתם חובבי מתח עם טיפת אימה, כמוני, תיהנו למצוא פה תערובת מקסימה משניהם. עוד פרטים כאן. התרגום סביר.

"נסיבות טבעיות" מאת ג'יימס אוסוולד (מאנגלית: אורית הראל, הוצ' כתר ועברית, 388 עמ'), 62.10 ש"ח בבוקנט במקום 69 ש"ח מחיר מלא

ממתקים ארסיים

מעז יצא מתוק. "דברי מתיקה" - איאן מקיואן

במשך שנים הייתי די מכורה לאיאן מקיואן הכפרה. אחרי שגיליתי אותו באהבה עיקשת התחלתי לבלוע אותו בשקיקה ספר אחרי ספר, אבל "דברי מתיקה" הגיע כנראה בזמן לא מתאים. לא התחברנו עדיין. אבל עוד נתחבר, אינשאללה! בינתיים מסרתי אותו לסבתא של כתבתנו הוותיקה לספרי נוער ופנטזיה, שי סלע, שמתארחת פה לא לראשונה. נורית, אלייך:

"שנות ה-70, המלחמה הקרה. בתחרות בין המעצמות, ברית המועצות וארה"ב לא מתבססות רק על מרוץ החימוש, כיבוש החלל ואזורי השפעה. יש גם מרוץ על התפיסה האידיאולוגית, במובן הכי פילוסופי של המלה. המעצמות מתיימרות לקבוע באמצעות פילוסופים וסופרים את ההעדפות הפוליטיות של אוכלוסיית העולם.

"הספר הזה הוא דוגמה מרתקת למאבק של אותן שנים. ייתכן שצעירים יחשבו שהסופר המצוין בדה הכל מדמיונו הפרוע, אבל מי שחווה כמוני את התקופה ההיא – באוניברסיטאות, בעבודה, בבתי הספר – יודע בוודאות שהמציאות הזאת לא היתה דמיונית. דרך סיפור החיים הרומנטיים של סרינה פרום, גיבורת הספר, מסייר איתנו מקיואן באותן שנים – הלהקות, הסרטים, אורח החיים של אשה צעירה בחברה שמרנית, שמזלזלת ביכולות של הצעירים בכלל ושל הנשים בפרט.

"יחד עם זאת, זהו ספר מתח לכל דבר ועניין. הקורא מתפתל יחד עם הגיבורים בשאלות הקיומיות של החברה המערבית. בהרבה מובנים, רוב השאלות שהטרידו אותנו אז ממשיכות להישאל עדיין גם כיום. יש עיתונים שמכריזים על מלחמה קרה חדשה, אותם שחקנים רצים ומתנגשים באותו מגרש, וכמו אז, לפני 40 שנה, הקהל יושב בטריבונה – לעתים מריע, אבל רוב הזמן מפצח גרעינים באדישות מוחלטת. ספר מומלץ בחום."

"דברי מתיקה" מאת איאן מקיואן (מאנגלית: מיכל אלפון, הוצ' עם עובד, 395 עמ'), 58 ש"ח בחנות "המגדלור" במקום 94 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה