28 בדצמבר, 2015

בום!

עטרה אופק נזכרת במפגש הראשון שלה עם ספר הילדים המופתי של גרוסמן, "דו קרב" שרואה אור כעת מחדש בגרסה מעודכנת; ויש גם המלצונת לספר החדש והממכר בסדרת "אייבי ובין". כי אם לא תקראו - איך תיקרעו?

כשקראתי את הספר הזה לראשונה הייתי כבר אם צעירה (שמעולם לא הפסיקה לקרוא ספרי ילדים), ואני זוכרת איך נפעמתי ממנו. שמו של הסופר עוד לא היה מוכר, והיה מרגש לגלות במדף הילדים והנוער ספר ביכורים כה מיוחד. עד אז, למיטב זכרוני, לא נתקלתי כמעט בספרי מקור חדשים לילדים שניכר שנכתבו ביד אמן, שלא רק יודע לספר סיפור, אלא גם לחולל קסם במלותיו מעצם צירופן החד-פעמי, כך שייגעו בנפשו של ילד. והנה – ספר ילדים שבו הגיבור, המספר בגוף ראשון על אירוע מילדותו, שוזר בו משפטים עוצרי נשימה, כמו "סגרתי את הספר והתבוננתי בחלון. בחוץ נאבק הסתיו על חייו, מנסה לרסן את החורף במשלחות פיוס של עלים צהובים וענני נוצה" – וזהו, מאותו רגע לעולם לא ייראו לך מערבולות עלי שלכת אותו הדבר. והעברית שלו, ראו זה פלא, בכלל לא מתייפייפת, פשוטה וטבעית ובכל זאת פיוטית ואינטליגנטית ומכבדת את הקורא שלה. נו טוב, אז עוד לא ידענו שככה זה אצל גרוסמן.

ולא רק סגנון הכתיבה הרשים בייחודו, אלא גם העלילה: מי שמע על ספר ילדים שגיבוריו הם שני זקנים ירושלמים ואשה מתה? הרי זה מנוגד לכל הכללים. ובכל זאת, גיבור הספר הצעיר מצליח לסחוף את הקורא לתוך דרמת הקשישים הזאת, ובדרך גם להטעים לו מעט מניחוחות ירושלים, על עברה ועל נופיה, ולשמור על אמינות לכל האורך. בגרסתו הראשונה היה הספר מנוקד (עם איורים של אבנר אברהמי!), ומי שמעדיף שילדיו יקראו בניקוד (מומלץ!) ימצאנה בסיפור פשוט. הגרסה החדשה מעודכנת בעדינות באשר להבדלים בין עבר והווה, ומעוטרת באיוריו המרנינים של קישקה. הספר זכה בפרס זאב לספרות ילדים ונוער עם צאתו, וכמה טוב שהעניקו לו כעת חיים חדשים. לבני 8-12.


"דו קרב" מאת דויד גרוסמן (מהדורה מחודשת, אייר: מישל קישקה, הוצ' הקיבוץ המאוחד, 91 עמ') – 39 ש"ח בחנות המגדלור, וגם משתתף במבצע 3 ספרים (ילדים / נוער / מבוגרים) ב-99 ש"ח (במקום 79 ש"ח מחיר מלא)

 

 

מכורות לשעווה

אפשר להיות בי.אף.אף שלכן? "אייבי ובין 8" - אנני ברוז

אפשר להיות בי.אף.אף שלכן? "אייבי ובין 8" – אנני ברוז

כבר הזכרתי פה לפחות פעם אחת את סדרת "אייבי ובין" המצליחה, שזכיתי לתרגם וליהנות מכל רגע, כי בעיניי מדובר בסדרה נהדרת של סופרת גאונית, שגם ילדים גדולים מתלהבים מהגיבורות הקטנות שלה ומעלילותיהן המצחיקות. ולא שהסדרה זקוקה להמלצות שלי, כי היא נחטפת מהמדפים גם ככה. אבל הספר האחרון, השמיני, הוא זה שנהניתי לתרגם יותר מכולם (והתפקעתי מצחוק תוך כדי עבודה), ולכן אני טורחת לציין אותו כאן במיוחד.

בכיתתן של השתיים פשה טרנד חדש – כדורוני 'בֶּלדֶלוּן': "גבינה דלת שומן באריזת הגשה אישית-במיוחד-בשבילך" שכולם מביאים לארוחת הצהריים, אבל לא כדי לאכול את הגבינה (יאק!) אלא כדי ללוש ולמעוך את ציפוי השעווה האדומה שלה. בעצם, כולם חוץ מאייבי ובין, שהוריהן מתנגדים לטרנד בגלל מחירה השערורייתי של הגבינה הדיאטטית. השתיים מנסות לשנות את רוע הגזירה בכל מיני דרכים מגלגלות מצחוק, עד שהן מבינות שיצטרכו לממן בעצמן את התענוג, ולשם כך הן כותבות ומפיקות עיתון שכונתי ומנסות למכור אותו לשכנים. ספר שכיף גדול לקרוא יחד עם הילדים (אם הם ירשו לכם), והנה פרק ראשון לטעימה (זהירות, ממכר). לבני 5-10 ולכל מי שלא מתבייש לקרוא ספרים מנוקדים.


"אייבי ובין מדווחות מהשטח" (8) מאת אנני ברוז (מאנגלית: עטרה אופק, איירה: סופי בלקול, הוצ' כתר, 152 עמ') – 48.50 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 54 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה