13 ביולי, 2015

אריוודרצ'י רומא!

כבר הרבה זמן לא שמענו את עטרה אופק נלהבת כל כך. טוב, ככה זה כשמאיר שלו פונה שוב לילדים. ויש עוד המלצונת לדיסק שירי ילדים קלאסיים בעיבודים שלא תרצו להוציא מהמערכת

מזמן-מזמן לא נהניתי כל כך מספר ילדים חדש של מאיר שלו, שיצירותיו לילדים בשנים האחרונות אמנם חינניות כתמיד בעיני, אבל לא ממש מפעימות. אז הנה, לא צריך להתייאש: ספרו החדש הוא לטעמי אחד הטובים שכתב, ואף שאין בו חרוזים והטקסט מתפרש על פני שורות רבות וארוכות – הוא מדויק ומענג ובלי אף מלה מיותרת. בונבוניירה, ללקק את השפתיים ואת האצבעות המדפדפות.

גיבור הסיפור הוא קטר קטן מהאי סיציליה, קטרינו בשבילכם, ששגרת יומו היא להוביל שלושה קרונות נוסעים מהאי לנמל, לעלות איתם למעבורת המפליגה לחוף ממול, שממנו יוצאות רכבות גדולות לרומא – ולשוב מיד בחזרה לסיציליה עם נוסעים אחרים. אבל קטרינו נכסף להגיע למקום שאליו מובילות כל הדרכים, לרומא, והוא לא רק חולם אלא גם מנסה, שוב ושוב, אבל לא מצליח. ובכל פעם שהוא חולף ליד הר הגעש אטנה, ההר מעודד אותו: "בסוף תחשוב על רעיון מוצלח ותצליח. אני בטוח."

ובאמת, יום אחד זה קרה. איך? תצטרכו לקרוא בעצמכם (ולא תצטערו). העיקר הוא שקטרינו שלנו הגיע לרומא, ובילה בה יום שלם וראה את כל האתרים החשובים ואכל גלידה נהדרת בשלושה טעמים, וכשחזר לתחנת הרכבת בבירה המנהלים כעסו עליו נורא, אבל קטרינו לא נבהל, וענה להם בביטחון מלא וגם התנדב לסחוב שלושה קרונות של ספגטי, מקרוני ומוצרלה כל הדרך בחזרה לסיציליה. כן כן. ובשובו הביתה סיפר הכל להר הגעש אטנה, שנורא קינא בו בגלל הגלידה, בעיקר כשקטרינו ציין בגאווה ש"אצלנו ברומא – יש גלידה נהדרת!"

קטרים מככבים בספרי ילדים מאז ומתמיד, וכשאני רואה איך הפעוט האהוב עלי מתפעל עד עמקי נשמתו מכּלֵי רכב גדולים, אני יכולה להבין למה. אבל קטרינו הוא ללא ספק אחד הגיבורים המוצלחים בז'אנר, מקור השראה והזדהות לכל ילד קט: הוא שואף להגיע למחוז-חפץ נחשק, מנסה, נכשל ושוב נכשל, ולבסוף מצליח – ובגדול. לקורא הבוגר מתחבאות קריצות מתוקות של הומור בין השורות, כרגיל אצל המחבר; אבל לאוהביו הוותיקים נכונה הפתעה, או כפי שניסחה בחלחלה חברתי י': "מאיר שלו בלי איורים של יוסי אבולעפיה? לא, לא מסוגלת להסתכל על זה! תרחיקי את זה ממני!" אבל עד מהרה התרצתה ושקעה בספר בהנאה, כי הציורים של ליאב צברי מקסימים ומשעשעים, ויש בהם יותר משמץ התייחסות לגיאוגרפיה ולסממני התרבות האיטלקיים, כיאה לספר העוסק במסעות. תענוג בניחוח איטלקי לבני 3-7 ולהוריהם.

"הקטר שרצה לנסוע לרומא" מאת מאיר שלו (צייר: ליאב צברי, הוצ' עם עובד, 32 עמ', מנוקד) – 49 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 54 ש"ח מחיר מלא)
 


פריצת דיסק

קלאסיקה של נסיעה באוטו. "חברים שבלב" - קרן דוידוף

קלאסיקה של נסיעה באוטו. "חברים שבלב" – קרן דוידוף

שנים אני בוכה שלא מקליטים יותר שירי ילדים אמיתיים, בעברית יפה ועשירה, וכך נדונו ילדינו הרכים להקשיב בעיקר ללהיטי פסטיגלים שטוחים ולפזמונים קליטים למבוגרים המזדמררים ברדיו וביוטיוב. והרי הדרך הטובה ביותר להנחיל שפה עשירה היא דרך שירים וחרוזים משובחים, ולמה שהדורות החדשים לא יכירו שירים יפים שנכתבו במיוחד למענם, ולא רק את "אין אין חגיגה בלי בלי בלי עוגה" ודומיו. ואפילו לא צריך לכתוב טקסטים חדשים – יש לנו די והותר נכסי צאן ברזל, מאת טובי הקלאסיקונים. צריך רק להלחין ולבצע.

וכך בדיוק עשתה המוזיקאית קרן דוידוף: בחרה 19 שירי משוררים מעולים של מרים ילן-שטקליס, נורית זרחי, מיריק שניר, שלומית כהן-אסיף, לאה גולדברג ואחרים (כולל אבא שלי), הלחינה וביצעה אותם בעזרת בעלה חגי, גם הוא מוזיקאי ומעבד, והתוצאה חמודה להפליא. לדיסק מצורפת גם חוברת עם המלים, וכך אפשר לשיר יחד עם הדיסק. מומלץ לבני שנתיים עד ארבע.

דיסק "חברים שבלב" – 19 שירי משוררים לילדים, הלחינה ושרה: קרן דוידוף עם חגי דוידוף – 50 ש"ח כולל משלוח באתר הדיסק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה