21 במאי, 2012

אין קץ לילדוּת

לא ברור איך זה קרה לנו, אבל את הספר החדש של תמר גלבץ "המתים והחיים מאוד" גמענו תוך יממה (ושתי חפיסות חלווה)

יש לנו בעיות קשב וריכוז שרק אלוהים יודע איך שרדנו עד היום – אבל הספר החדש של תמר גלבץ תפס אותנו לא מוכנים. יותר נכון – הוא תפס את בעיות הקשב והריכוז שלנו לא מוכנות. אחרת – אי אפשר להסביר איך גמענו במחיר יממה ספר שלם ומושלם בן 204 עמודים (לא כולל בהייה באיור שעל העטיפה מעשה ידיה של חברתנו ענת בנדורי).

"המתים והחיים מאוד" של תמר גלבץ עוסק בדיוק בחומרים שמשתקים אותנו מאז ומעולם. הספר הזה המיס את לבנו. גרם לנו לבכות. ממש לבכות. ולצחוק קצת. וליהנות, ולחשוב על עצמנו. ולחשוב עליה, על הגיבורה, ולרצות להתקשר אליה. או לפחות לסמס.

וזה בגלל שהספר הזה עוסק בהורות. יותר נכון – בזוג הורים וילדה (ויש גם אח), בחיפה בשנות השישים, שחיים באריזה משפחתית די שיגרתית לתקופה. ובכל זאת מיוחדת במינה. בדיוק כמו האריזה שלנו. ובהתבגרות של כולם. של הילדה. של ההורים. של הקשר בינהם.

ובגלל שהספר הזה עוסק בפרידה במובן הכי סופי שלה. במוות כמובן. של ההורים. יותר נכון של אבא ואמא. ושל הילדוּת. ואיך כל הפחדים שלנו נוזלים אל תוך רגע אחד של סוף פסוק. ואיך זה לחיות אחר כך ותוך כדי. 

ובגלל שהוא עוסק בחיים במובן הכי יצרי ועוצמתי שלהם. ובגלל הכתיבה הממכרת, הקצבית והקולחת. האסוציאטיבית. כמעט שירה, של תמר גלבץ.

וקחו בחשבון מחשבות ארוכות ומעגליות על הורים שהופכים לילדים ואז לילדים מתים. ועל ילדים שהופכים להורים ואז, להורים מתים. או משהו כזה. בהצלחה.

הספר "המתים והחיים מאוד" מאת תמר גלבץ (בעריכת אלי הירש, הוצאה משותפת של חרגול ו-עם עובד, 203 עמ', אפריל 2012) – 94 ש"ח (מחיר מלא, או 65.80 במבצע באתר ההוצאה)
להשיג ברשתות ובחנויות הספרים ברחבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה