19 בינואר, 2015

איזה גבר זאתי!

כבר הרבה זמן שעטרה אופק לא פגשה גיבורה כזאת מסעירה, קשוחה, רגישה ולא פראיירית כמו פיריו קספרוב. ויש גם את החדש של בני ברבש עם הצצה לסשן פסיכולוגי שכל אשה נשואה חייבת לעצמה

שככה יהיה לי טוב. קראתי לא מעט מותחנים שגיבורם הוא ממין נקבה, ואולי הזיכרון שלי קצר, אבל בחיי שאני לא זוכרת גיבורה מסעירה, מדהימה ומקורית כמו פיריו קספרוב. רק גמרתי את הספר וכבר אני מתגעגעת אליה, איזה בת-אדם מיוחדת זאתי. ולפני שיסקלוני פמיניסטיות/ים בגלל הכותרת, אזדרז להבהיר: במובנים רבים, פיריו באמת מתנהגת כמו גבר-גבר – אמיצה בטירוף, חזקה להפליא בגוף ובנפש, חריפת שכל וקשוחה כפלדה, מסכנת את חייה ללא היסוס למען דברים שהיא מאמינה בהם או אנשים שהיא אוהבת, חוטפת מהלומות מבריונים עד שפרצופה הופך לעיסה צבעונית (מכירים עוד גיבורות שמפוצצים אותן במכות רק כי דחפו את האף לפשעים של אחרים?) – וגם מדברת כמו גבר, כלומר מעט מאוד. מצד שני, היא שופעת רגשות אמהיים כלפי בנה הקטן של חברתה היחידה (שדאגתה לו מניעה את רוב העלילה), מחוברת היטב לרגשותיה, יודעת לנצל את קסמיה הנשיים כשצריך ולא שוכחת את הילדה הקטנה שבתוכה, כמו בשיר של בוב דילן. ואיך היא מתארת הכל בגוף ראשון, בחסכנות יובשנית אך חדה ומדויקת, ואף שהיא בכלל בעסקי הבשמים, היא מפענחת את הסיפור המסובך שנארג סביבה כמו בלש מקצוען, עד כדי כך שקשה להאמין שהסופרת היא אשה צעירה ושזהו ספר הביכורים שלה, שעלילתו המותחת לא מפסיקה להפתיע עד לעמוד האחרון.

על מה הסיפור? כמו בכל מותחן שמסופר בגוף ראשון, אם אתה מתחבר לראש של המספר/ת העלילה לא ממש משנה, העיקר שהיא בנויה היטב ויש בה היגיון. רובה מתרחש בבוסטון, ארה"ב, חלקה ביאכטה מפוארת בצפון האוקיינוס האטלנטי ואת השאר תקראו פה, אם ממש דחוף לכם לדעת. אני רק יכולה להבטיח לכם שלא יתחשק לכם לנטוש את פיריו אף לרגע, שתכירו באמצעותה דמויות מרתקות ותקבלו תובנות מאלפות, ואולי תתוודעו גם לספרים וליצירות שהיא מזכירה פה ושם (כמו הקונצ'רטו לפסנתר מס' 21 של מוצרט, שאבא של פיריו כל כך אוהב, ובזכותה הקשבתי לו גם אני) ושבסוף תגיעו לסיפוק רגשי מענג, גברים ונשים כאחד. התרגום של עידית שורר נהדר, לא פחות. והנה גם פרק ראשון לטעימה.

"תולדות שן הלווייתן" מאת אליזבת אילו (מאנגלית: עידית שורר, הוצ' הכורסא ומשכל, 424 עמ') – 67 ש"ח בחנות המגדלור, במקום 74 ש"ח מחיר מלא

זהבה ודוב אחד

זמנך עבר. "החיים בחמישים דקות" - בני ברבש

קבלו שוב את ידידתי ימימה עברון, קוראת מצטיינת וכותבת מצוינת, בהמלצה מנומקת ומדויקת על ספרו החדש של בני ברבש:

"שערה בלונדינית אחת, הכרוכה סביב כתפיית הגופייה של בעלה דוב, שולחת את זהבה למסע חיפושים אחר המאהבת שלו, שאין לה ספק שהיא קיימת. במסע של חמישים דקות אל תוך הנפש, בעודה שוכבת על ספת הפסיכולוג, מגוללת זהבה את סיפור נישואיהם שהובילו לבגידה שהיתה או לא היתה – וכל זה לעיני הקוראים בלבד: אף מילה מהסיפור לא מגיעה לאוזני הפסיכולוג, שזוכה ממנה רק לשתיקה רועמת.

"הקורא עובר עם זהבה מסיפור היכרותם של בני הזוג, דרך שנות הנישואים הרבות ועד לנקודה הנוכחית, שבה זהבה מצטיירת תחילה כחשדנית, לאחר מכן כחסרת ביטחון, ובסופו של דבר ממש כפרנואידית. ככל שהספר מתקדם זהבה מתפרקת לרסיסים תחת עיני הקורא – ובד בבד הולכת ומתגבשת דמותו של דוב (שהוצג קודם דרך עיני אשתו כבעל בוגד) כאיש נעים וטוב לב בכל המובנים. כל זה על רקע של חזרה בתשובה, יציאה בשאלה ותמונות קצרות מחייה של האליטה הדתית-לאומית הירושלמית.

"בחוגים ללימודי מגדר היו אולי נותנים שם לדרך שבה מוצגת האשה בספר, ואולי גם מעקמים את האף, אבל בסיכומו של דבר זהו ספר מושך ומצוין שנקרא בשטף. גם אם לפעמים נדמה שזרם התודעה כבר מיצה את עצמו ויצא מהאופנה, גם אם נדמה שפה ושם המחבר מחפף ולא מאפיין דמויות ומצבים עד הסוף, התמונה הכללית ברורה והתהליך שעובר על הקוראים מרתק." נשמע טוב! קבלו גם פרק ראשון לטעימה.

"החיים בחמישים דקות" מאת בני ברבש (הוצ' אקס ליבריס וידיעות ספרים, 270 עמ'), 65 ש"ח בחנות "המגדלור" במקום 72 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה