25 ביוני, 2020

שבוע הספר שעוד אין לכם

3 ספרים נהדרים, מיוחדים ויפים, שמתאימים לכל חבר וחברה בבית ומסביבכם, הצליחו לעורר שינוי וסקרנות, ולהפיץ הרבה טוב, רוגע ותאבון לעוד. דפדפו את זה הלאה

100% טעים. "תשעים אחוז בריא", שרון בר-גיל (צילומים: נמרוד סונדרס)

#1
עוד בצעירותה, אהבה שרון בר-גיל לבשל ולצלול לעומק הסירים. כשבגרה, נסעה לקליפורניה ללימודי רפואת צמחים ותזונה, שם נחשפה לקשר ההדוק שבין אוכל – לבין הסיכון לחלות בסרטן. בארץ עבדה כנטורופתית והרבליסטית קלינית ביחידה לרפואה משלימה בסרטן במרכז דוידוף, "בילינסון"; וכיום עוסקת בליווי תזונתי של מתמודדים עם סרטן בקליניקה פרטית משלה, מרצה ומעבירה סדנאות לבישול בתחום. כעבור 2 עשורים של צבירת ידע מדעי, שיחות עם חוקרים ורופאים, ותרגום כל זאת לכדי ניסויים טעימים במטבח – הוציאה השנה ספר מרתק ומגרה, שגורם לחשוב פעם נוספת על האוכל שמוצא את דרכו לצלחת שלנו. לפני שתעברו למעל 100 המתכונים המפתים, הפשוטים להכנה והניתנים בקלות להתאמה אישית, שמציע "תשעים אחוז בריא" (על שם ההמלצה שלה להשאיר רווח קטן ובטוח לחריגות, כמו שוקולד או יין; אבל אם כבר, אז רק מהבסט של הבסט); שווה ראשית להתעכב על הפרקים הפותחים, המסבירים למה התפריט שבחרנו ואורחות חיינו – משפיעים ישירות על הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות דלקתיות כרוניות. שרון מבארת מחקרים גדולים בשפה פשוטה, מבודדת קשרים, מעניקה כללי-זהב, מסמנת דרכים נוחות לביצוע או שיטות לא-קיצוניות לשינוי מיטיב בחיים, ומוליכה יד ביד עד למסר המרכזי – להתייחס לאוכל כסגולה זמינה, לא-יקרה, טעימה ומוכחת מדעית להורדת הסיכון לתחלואה. אין מה להפסיד. כך שמעבר למנות מקוריות (שעועית אזוקי עם ירקות שורש ואגסים, מישהו? פנקייקס קינואה ותרד? חמאת מיסו? גספצ'ו ירקות צלויים?) ורעיונות לממרחים, חליטות, רטבים, דייסות ושייקים שבא לנו להכין מיד; מצאנו כאן גם טבלה מסודרת של מצרכים שכל מטבח "אנטי סרטני" חייב (מאמי, תביא הביתה ג'ריקן כורכום); המלצות שקל ליישם (הידעתם? אם ישנים 8-10 שעות, לא זוללים תפוצ'יפס 8-10 שעות); ועוד המון מידע מרתק: נחשו מי הגן שהוכתר כ"מולקולת השנה" בזכות יכולתו לנטרל התפתחות תאים סרטניים? או איפה הם חמשת "האזורים הכחולים" בהם חיות האוכלוסיות הבריאות בעולם? רמז: לא סביב הסביח למטה. התעמקו, קחו רעיון או שלושים למנות צבעוניות, מזינות ואולטרה-טעימות, שיכניסו עוד היום אווירת בריאות וגודנס הביתה.

הספר "תשעים אחוז בריא" – שרון בר-גיל (282 עמ', הוצ' עצמית) – 145 ש"ח באתר

בריאות בקערה. מתכונים, ידע והרבה וולנס, "תשעים אחוז בריא" (צילומים: נמרוד סונדרס)

#2

בין ספרי ליווי ההריון והלידה עבי הכרס שעל המדפים (אלו שנראים כמו שבוע 37-8 ככה), לא זוכרים שאי פעם נתקלנו במיזם מיוחד כל כך, שמטפל בפרק הכי עדין וחשוב בסיפור כולו – הרגש. כי עם כל הכבוד ללוודא שעשית סקירה שלישית ושאת יודעת עד מתי מותר לעשות צ'יפ גנטי – יש עוד המון אי-וודאות לא מוכחת מחקרית, כאבים, חרדות, לבטים, תקוות, שאלות, השתאות מול פלא החיים, אימה מהשינוי העצום שבראת בעצמך, ובעיקר התרגשות בלתי נגמרת. ואם חיפשת מקום לפרוק את כל המטען הרגשי הזה – הנה באו שרית אליהו, פסיכותרפיסטית, מטפלת דיאדית, מטפלת בדרמה ומחברת "ספר החלומות שלי" (מומלץ לא פחות!); ועדי ברוש, פסיכולוגית קלינית; וחיברו את "מחברת משלך: איתך לתקופת ההריון". ספרון-הדרכה מקסים שאיירה תמר דברת, ומתאים לכל מי שמתכננת הריון, באמצע התהליך או בעיצומו; בו בכל פרק בן 3-4 עמודים (קצה גבול הריכוז בשלב זה) תמצאו התייחסות לשאלות שלא ידעתם שמותר לשאול: איך זה מרגיש להיות בהריון? מה עושים עם מחשבות "לא ראויות"? מה העניין עם הזיכרון שמתרופף או החלומות ההזויים? מה קורה עם הקריירה? ולמה דווקא בחוויה הכי זוגית – מרגישים הכי לבד? אז זהו, שאת לא. בסוף כל פרק מחכים דפים ריקים ויפים לכתיבת מחשבות, מסקנות, תזכורות, רשימת שמות אפשריים שיעלו בקריאה (שרית? אליהו? עדי? ברוש?), או כל שאלה, חשש והגיג שמתחשק לבטא בכתב. מעין מרחב בטוח ללידת תהליכים רגשיים שגדלים בתוכך, לצד הבייבי. ושיהיה בשעה טובה של כתיבה!

ספרון-מחברת "מחברת משלך" – שרית אליהו ועדי ברוש (הוצ' עם עובד, 144 עמ', כולל דפים ריקים לכתיבה) – עכשיו לרגל חג הספר ב-59 ש"ח ב"המגדלור" (במקום 88 ש"ח)

 

מרחב בטוח לפריקת כל עול רגשי. "מחברת משלך" – שרית אליהו, עדי ברוש (איורים: תמר דברת)

#3

זה לא עוד סיפור רגיל לפני השינה. אלא עולם צפוני שלם, מופלא וחבוי המקופל בין דפי הספר היפהפה הזה. תרתי משמע: בדפדוף-אקרודיוני מתקפל, תוכלו לגלול באזני הילדים את הסיפור השבטי העתיק עם הניחוחות המרוחקים, במרכזו עומד "אַרְנַקְטַרְטוֹק, האיש שהתגלגל בכל בעלי החיים", ומי שלימד על פי אמונת בני האינואיט – כי אין הבדל גדול בין נשמה של בעל חיים לנשמה של אדם, ובכך הקנה ידע רב על מנהגי החיות והחיים. את האקורדיון ניתן גם לפרוש כדי לחזות בכל שינויי הצורות והחיות שעבר אותו "אַנְגַטְקוֹק" גדול – שמאן, אדם בעל יכולת לתקשר עם רוחות (הי, מכיר את אלזה2?) – כאיור מופלא אחד ארוך, של אוריין שביט. בצד השני, תמצאו מילון מושגים מתרבות האינואיט; פרטים על קָקוֹרְטִינְגְנֶק, בן שבט הנֶּטְצִלִיק שסיפר גרסה זו של הסיפור – לחוקר הדני קנוד ראסמוסן בשנת 1923; מידע על בעלי החיים המוזכרים בספר; ומפת הצפון הארקטי ותפוצת השבט מגרינלד ועד צפון קנדה. אבל הכי כיף? לצד ההסברים, תמצאו גם לוח משחק המדמה את מעגל הנדודים העונתי ואורח חיי שבט הנטצליק, פלוס גלויה מתחלפת, להרכבת דמויות למשחק. שעת הסיפור הכי יפה ופרוזנית לקיץ.

ספר-אקורדיון ומשחק "אַרְנַקְטַרְטוֹק – האיש שהתגלגל בכל בעלי החיים" – סיפר: קָקוֹרְטִינְגְנֶק, כתב: קנוד ראסמוסן (הוצאת פה, לבני 4 ומעלה) – 68 ש"ח ב"סיפור פשוט"

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה