01 במאי, 2016

רשע וטוב לו?

עטרה אופק מתענגת על תעלולי הכתיבה של הרמן קוך, שמשחק עם נפש קוראיו לא פחות מאשר עם גיבוריו. נראה אתכם מניחים לרגע את החדש והמפתיע שלו

כמי שבלעה בחלחלה מענגת שלושה מספרי הרמן קוך (כולם פרט ל"בית קיץ עם בריכה"), שלא הרפו ממנה זמן רב אחרי הקריאה, נדמה לי שהחדש שלו הוא הטוב מכולם. ב"אודסה סטאר", ספר הביכורים שלו, מתגלה הגיבור המספר בהדרגה כבעל נפש מעוותת להפליא, וגם ב"ארוחת הערב" שבא בעקבותיו (והצליח יותר מהאחרים) המספר הולך ומצטייר כפסיכופת לא קטן, בלשון המעטה. הספרים הללו מספקים חוויית קריאה משונה למדי, כשבמקום להתחבר כהרגלך לגיבור המספר ולחבב אותו (או אותה) יותר מפרק לפרק, קורה לך ההפך הגמור, בעיקר ב"ארוחת הערב", עד כדי סלידה ותיעוב אפילו; ובכל זאת את מוצאת עצמך הופכת דף אחרי דף כמעט נגד רצונך, בעוד עורך הולך וסומר ככל שהעלילה מתקדמת.

והנה, בספרו האחרון – העוסק בפרשה מסתורית שבה מעורבים זוג תלמידים נאהבים, המורה שלהם להיסטוריה וסופר מפורסם, שכתב בשעתו רומן מצליח על הפרשה – נוקט קוך תעלול ספרותי מבריק, כאילו שיחק שחמט עם קוראיו הנאמנים, שלא לומר עם אלה שאינם מכירים אותו. העלילה מסופרת מנקודת מבטן של כמה דמויות, אם כי רק הגיבור (שקוך הערמומי קורא לו הרמן, כשמו) מספר אותה בגוף ראשון; ואם נדמה לך שאת קולטת לאן כל זה מוליך, ובדמיונך הולכת ונרקמת דמותו של הגיבור כטיפוס "קוכי" אופייני, בא המחבר ומעניק לספרו פינאלה מפתיע, כמו מהלך מט מסחרר בסוף המשחק, שאפילו משאיר בקוראת תחושה דקה של מי שנתפסה בקלקלתה. ויותר מכך אסור לי לומר, מחשש ספוילר.

פתחתי את הספר מתוך סקרנות, שכן הייתי שקועה במקביל בשני ספרים מצוינים אחרים, ובניגוד לכל כוונותיי לא הצלחתי להניח אותו מהיד או לעבור לספר אחר עד שגמרתי אותו, כעבור כמה שעות. קוך מתבונן בו בנפש האדם מבעד לעדשה חסרת רחמים, אכזרית אפילו, ובכל זאת הפעם היא אנושית יותר מאשר בספריו הקודמים. חוויית קריאה מרתקת ומענגת שחבל להחמיץ.

"מר מ' היקר" מאת הרמן קוך (מהולנדית: ענבל זילברשטיין, הוצ' עברית וכתר, 262 עמ') – 65 ש"ח בחנות "סיפור פשוט" (במקום 72 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה