20 באפריל, 2016

קצת נשתנה

עטרה אופק בוחרת 3 ספרים אחרונים ונהדרים לפסח, שיעשו לכם קצת סדר על המדף (והרבה אי-סדר בראש ובלב). יש מה לקרוא גם הרבה אחרי חד-גדיא

כמבריזנית ידועה מטקסים משפחתיים, כבר יצא לי להשתתף בכמה וכמה לילות סדר על טהרת החברים (מה שנקרא "סדר יתומים") בהרכבים שונים ומשונים, שבמרביתם לא קראנו יותר מדי בהגדה, אם בכלל, אלא בתחליפים כאלה ואחרים בעלי תוכן ומשמעות. השנה ניקח לסדר היתומים שלנו – לאו דווקא כתחליף לרפרטואר "חד גדיא" המוכר, אלא יותר כתוספת מעשירה – את אסופת השירה שערך מרדכי דוד כהן: תחת שמונה שערים בנושאי החג (ערב פסח, ליל הסדר, עבדות, מכות, לצאת ממצרים, לקרוע את הים, והגדת, אביב וגאולה) מאוגדים בספר כמאה שירים של משוררים ותיקים וחדשים, מוכרים יותר ופחות – כדוגמת עמיחי, ויזלטיר, אלתרמן, גלבוע וחלפי לצד יענק'לה רוטבליט, רוני סומק, מואיז בן הראש ואפילו עלמה זהר וברי סחרוף – ולכל שיר צמוד פירוש קצר ורלוונטי לחג הפסח. בסעודת חג שאין בה יותר מדי ילדים קטנים – גם בחול המועד או בחג השני – יכול להיות מקסים להעביר את הספר בין האורחים, לקרוא לפי התור ולפתח שיחה על האמירות שעולות מהשירים ומהתגובות אליהם. פרטים בהוצאת "חבר לעט", yoitamar@gmail.com, טל': 052.8815814.

"הלילה הזה כולו שירה" – שירה ישראלית המתכתבת עם ההגדה ועם יציאת מצרים, עורך: מרדכי דוד (מודי) כהן (איתמר סדרה לשירה, 179 עמ') – 52 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 58 ש"ח מחיר מלא)

 

ניקוי ראש

עוברים לפגודה. "סוד הקסם היפני" - מארי קונדו

עוברים לפגודה. "סוד הקסם היפני" – מארי קונדו

מעולם לא יצא לי להמליץ לכם על ספר שלא קראתי את כולו, נשבעת, אבל הפעם קשה לי להתאפק. בכל זאת, תכף פסח וצריך לעשות סדר, ומדובר ברב-מכר עולמי מטורף אז הגיע הזמן. התחלתי לקרוא אותו בזהירות, מחשש שמא אני עוד לא בשלה לחלוטין לשינוי האישיותי האדיר שאמור לבוא בעקבותיו, וככה יצא שאני תקועה עדיין בעמוד 30. לא שאני בלגניסטית, כך נדמה לי לפחות (הדעות במשפחה חלוקות לכאן ולכאן), אבל יש כמה פינות אפלות בבית שהשד יודע מה קורה בהן, בטח לא אני. אז עלעלתי עוד קצת, עיינתי פה ושם ולהלן המסקנות החפוזות: הספר כתוב מצוין, קריא וזורם, עם המון דוגמאות, כמו שצריך, ושמעתי במו אוזניי לפחות מחברה אחת שקראה אותו עד תומו שהוא אכן עובד, ושסופסוף נגמר אצלה הבלגן, וקראתי פלאי פלאות בעיתונות על כך שמדובר בספר המושלם לסידור סופי-סופני של הבלגנים בבית, במחסן, בארונות ולבסוף גם בראש, אז למה לא לתת לו צ'אנס? כל הפרטים כאן. מה שכן, אם אגמור לקרוא אותו ויהיו תוצאות – אכתוב עליו שוב, שתדעו. מבטיחה.

"סוד הקסם היפני" – איך להיפטר מהבלגן בבית לתמיד ולהיות מאושרים יותר, מאת מארי קונדו (מאנגלית: אורית בן-זאב, הוצ' אחוזת בית, 198 עמ') – 70 ש"ח באתר "המגדלור" (במקום 78 ש"ח מחיר מלא)

 


בסדר, לא בסדר

לפזר את מסך הערפל. "אובך" - יורם עבר הדני

לפזר את מסך הערפל. "אובך" – יורם עבר הדני

חברתי עפרה תדמור התרשמה עמוקות מ"אובך", רומן ביכורים מאת יורם עבר הדני, שאשתו קרן מרגלית היא יוצרת הדרמה המרהיבה פלפלים צהובים, ולא הייתי נדרשת לפיסת הרכילות הזאת אלמלא הפליאו שתי היצירות הנ"ל לעסוק בגידולו של ילד חריג ובדינמיקה המשפחתית והסביבתית שנוצרת סביבו, בהשראת בנם האוטיסט של זוג היוצרים המוכשרים. וכך מספרת עפרה:

"כמו הסדרה הנהדרת ההיא, גם 'אובך' נוגע בכמה מישורים במקביל. לצד תיאור רגיש ואמין של תהליך ההשלמה עם חריגותו של הבן, החל מהחשדות הראשונים שמשהו לא בסדר, דרך שלב ההדחקה ועד לזיהוי, כולל השפעת האירועים הללו על הזוגיות של הוריו האמידים (האב הוא רופא נשים מפורסם) מעין כרם, משתלב סיפורה של משפחה אחרת, קשת יום – שבנה המבריק נשכר בחשאי לשמש חבר לילד החריג – ומעורר מחשבות על הסביבה כמעצבת גורל חיים. גם הדילמות הרפואיות שהאב מתמודד איתן מתוארות בצורה יפה ומעניינת, והכל מסופר ברגישות ובכנות נוגעות ללב. למרות הנושא הקשה, היתה לי חוויית קריאה מענגת, בין השאר כי זה ספר שפותח את הלב ומגדיל את הרגישות שלי לעולם, וספרים כאלה, שנוגעים בחומרים העמוקים של החיים, אני אוהבת מאוד לקרוא, גם אם יש בהם הרבה כאב. מומלץ בחום."

"אובך" מאת יורם עבר הדני (הוצ' כתר, 413 עמ') – 62 ש"ח בחנות "המגדלור" (במק
ום 68 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה