10 ביוני, 2013

סבתא בישלה דייסה

המעצבת הגרפית המרמלדית נירית אלשיך שולפת את הפרויקט המדהים הבא: נכד איטלקי יצא למסע גלישת ספות בין עשרות סבתות בעולם וחזר עם מתכונים וצילומים היסטריים. סבתוש, זה בשבילך

איגואנה עם אורז, זחלים ברוטב עגבניות, כריש במרק קוקוס – זו לא רשימה של מאכלים במשימה בהישרדות, אלו מנות אמיתיות של אנשים אמיתיים. כחובבת עיצוב בעלת תיאבון בריא אני בחיפוש תמידי של אתרי אוכל מעניינים ויפים. לא מזמן, הגעתי לפרויקט צילום מקסים, שנקרא Delicatessen with love, של הצלם האיטלקי Gabriele Galimberti. גבריאל יצר פרויקט צילום המתעד סבתות מבשלות מסביב לעולם ומי שנכנס לאתר מגלה מהר מאד שזה לא בדיוק האוכל שחושבים עליו בתור האוכל של סבתא.

גבריאל יצא למסע couchsurfing סביב העולם ("גלישת ספות" בשבילכם), שנמשך 18 חודשים וביקר ב-58 מדינות. בכל מקום אליו הגיע, הוא חיפש את הסבתא המקומית, שתכין את המנה הטובה ביותר שלה ותיעד אותה. הוא צילם כל אחת מהן בביתה הפרטי, לרוב במטבח, עם המצרכים של המנה וכמובן את המנה עצמה. התוצאה היא אוסף מקסים של צילומים, מעין מסע אנתרופולוגי צבעוני ומרתק. על כל מנה מופיע מידע המתאר את שם הסבתא, גילה, המקום בו היא גרה ואת המתכון. אין פה אף מטבח נוצץ, כולן נשים רגילות ופה בדיוק הקסם של הפרויקט.

באיי קיימן, סבתא מריה החייכנית הכינה מנה של איגואנה עם אורז ושעועית, היא מצולמת במטבח הפרטי שלה, ברקע כיור עם ערימת כלים בלתי נגמרת, את השולחן מכסה מפת שעוונית מעוטרת בכוכבים ועליה מונחים כל המצרכים, כולל האיגואנה. הטעם למי שמתעניין, לדברי גבריאל, די מזכיר עוף… ובכלל לא רע. רג’ינה, הסבתא המאלאווית, הכינה זחלים ברוטב עגבניות. היא מצולמת בחוץ, ליד שולחן קטן עליו מונחים המצרכים: 2 עגבניות, בצל, ערימת מלח, שמן וכל הזחלים מסודרים בטורים. במקרה הזה מסתבר שעדיף היה לשלוח את דן מנו. רק שפה זה לא הישרדות, זו באמת המנה שרג'ינה מבשלת לנכדים וזה הקסם של הפרויקט המדהים הזה. לגבי הטעם, גבריאל אומר, שהזחלים היו נוראיים והוא בקושי הצליח לאכול שניים.

הכל התחיל מסבתו של גבריאל, מריסה. גבריאל מספר שכשיצא למסע מסביב לעולם, סבתא שלו דאגה מה הוא יאכל. כמו מרבית הסבתות היא חושבת שיש אוכל טוב רק באיטליה. הוא אמר לה, שהוא בטוח שיש בעולם עוד סבתות שיכולות לבשל כמוה. הוא החליט לבקש מסבתות מסביב לעולם לבשל עבורו, כדי שיוכל להראות לסבתו שמצא אוכל טוב בכל מקום. בין הסבתות והמתכונים אפשר למצוא כמובן את מריסה, הסבתא הפרטית של גבריאל והרביולי שלה ועוד המון מנות וסבתות מרתקות. כמעט כל מנה וכל סבתא הם מיוחדים, גבריאל אומר שהוא זוכר את כולן. באופן כללי, האוכל האהוב עליו הוא אוכל אסייתי, לכן המנות הטובות ביותר לדעתו היו בתאילנד, בפיליפינים ובסין. לכל מי שאוהב את החיבור של עיצוב, אוכל ואנתרופולוגיה הפרויקט של גבריאל הוא אחד הדברים היפים שנתקלתי בו לאחרונה אז פשוט היכנסו לאתר התערוכה.

 

סבתות העולם התאחדו! מתוך Delicatessen with Love

 

[PSGallery=crsucnf3g5]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה