22 ביוני, 2016

למות מחוסר אושר

בימים שבין שבועות לשבוע הספר - עטרה אופק מוסיפה לטנא 2 ספרי ביכורים של סופרות עוצמתיות, על 2 גיבורות שמתגברות על משברי חיים, שלא תדעו. הכינו טישו ותפוצ'יפס

אפשר למות מחוסר אושר, כמו מחוסר חמצן; כך אומרת ענבל, גיבורת הספר שגם מספרת אותו בגוף ראשון, כשהיא מבינה בסופו שהפחד הזה היה כוח מניע בחייה. ולא שהיא לא התקרבה לשם מדי פעם, כמו כולנו. בספר היא לוקחת אותנו למסע מרתק לאורך תחנות בחייה, בדילוגים פרועים בין זמנים ותקופות ולבטים אינסופיים – כשלפעמים היא נוגעת בשמיים ולפעמים צוללת לתהומות – עד שבבגרותה היא מגלה פתאום את הבהוביו של האושר בעולמה העכשווי ומוצאת בהם נחמה.

רומן הביכורים של מרב זקס-פורטל, מתרגמת ובת קיבוץ גבעת ברנר, הוא ספר אמיץ ומעצים. הגיבורה שלה, שגם עבודתה קשורה בכתיבה ובשפה, מתארת בכנות מרגשת את הדרך שהיא עוברת מילדותה בקיבוץ, ואחר כך בשליחות בחו"ל עם הוריה ואחיה, דרך תינוק הבוסר שנולד לה ולחבר נעוריה ונפטר כעבור חודשיים, ואובדנו ממשיך ללוות אותה גם כשהיא כבר אם לתאומים מתבגרים, שבעלה מרבה בנסיעות והיא מתרחקת ממנו נפשית, דרך הרפתקאות אהבים עם נשים שמתוארות בצורה סקסית להפתיע, איזה כיף (עניין נדיר להעציב בתיאורי מין בספרות מקור, למיטב זכרוני, להוציא אחד מסיפורי "סוגרים את הים" של יהודית קציר). ואַת מתחברת לראש שלה בטבעיות, בהנאה, ומקבלת לגיטימציה גם למחשבות הפולשניות הכי מזעזעות שלך.

במלים אחרות – היה כיף גדול לקרוא את פיסת החיים הזאת, שאין בה בדיוק עלילה אלא מצב נפשי מתפתח, כמו בחיים, פאזל של זכרונות ורגשות עם קפיצות אסוציאטיביות ושלל דמויות שנכנסות ויוצאות מהסיפור לסירוגין, כמו בשיחת נפש עם חברה טובה, וגם קטע אחד שהוא ספק אמיתי וספק דמיוני, ואיכשהו הכל מתחבר לכדי בת-אדם אחת שלֵמָה, אמיתית. יופי של ספר.

"מלאכים באופק" מאת מרב זקס-פורטל (הוצ' ידיעות ספרים, 238 עמ') – 34 ש"ח באתר ההוצאה (במקום 68 ש"ח מחיר מלא. כעת גם במחיר מבצע מיוחד בחנות "סיפור פשוט", בתוקף עד מוצ"ש)

 

 

אמא בלי אמא

כמו הקינלחי, כמו הטכנו. "גם זה יעבור" - מילנה בוסקט

כמו הקינלי, כמו הטכנו. "גם זה יעבור" – מילנה בוסקט

"תמיד חשבתי שמי שאומר 'אני אוהב אותך מאוד' בעצם אוהב אותך מעט, ואולי הוא מוסיף את ה'מאוד', שבמקרה הזה משמעותו בעצם 'מעט', מתוך מבוכה או חשש מהציווי המוחלט של 'אני אוהב אותך' – שהיא הדרך האמיתית היחידה לומר 'אני אוהב אותך'. "המשפט היפה הזה בתחילת הספר לכד אותי מיד, אבל יקירת המשפחה המורחבת שלנו, מורן מאיר, חטפה לי אותו לפני שהספקתי להמשיך בקריאה. משסיימה אותו שלחה לי המלצה חמה, וממנה עולה שהספר אכן שווה ביותר, כפי שחשדתי. תראו בעצמכם:

"בשנה האחרונה כבש את הרדיו השיר גם זה יעבור של אמן ההיפ-הופ, טונה. השיר לווה בקליפ קצבי שמראה בתקריב את כל מה שכבר עבר בתרבות, באהבה ובחיים. כשהתחלתי לקרוא את ספר הביכורים של מילנה בוסקט הספרדייה הרגשתי כאילו היא הקשיבה לשיר. הטקסט מרגיש כמו שירת היפ-הופ או ראפ וכתוב בקצת מסחרר של הגיגים, חצאי משפטים והמון דמויות.

"הספר מפגיש אותנו עם בלנקה בת ה-40 כאשר אמא שלה, שאליה היתה קשורה מאוד, נפטרת אחרי שנים קשות של זקנה ומחלה. הרגע הזה בחייה, שבו היא מנסה להבין שהיא יתומה מאם, על סף גיל 40, גרושה פלוס שני בנים אהובים, הוא מהות כל הספר, שהגיבורה מספרת בגוף ראשון. היא מחליטה לצאת לבית קיץ כדי להתמודד עם המצב, התמודדות שהיא בעצם מרוץ של בריחה אל האלכוהול, לג'וינטים, להרבה סקס עם שני האקסים שלה ועם גבר נשוי – וגם הקריאה בספר היא כמו מרוץ אמוק להספיק כמה שיותר ולברוח, בו-זמנית.

"יש רגעים בקריאה שבא לך לחבק את הגיבורה ולהגיד לה לנשום עמוק, אולי לתת לה שוקו עם מרשמלו וקופסת טישו. זה ספר בקצב שונה, מצחיק  ועצוב, שהולך איתך גם הרבה אחרי הדף האחרון". ואני אומרת – תסמכו על מורן, יש לה טעם טוב, וזה בדוק. והנה גם הפרק הראשון לטעימה.

"גם זה יעבור" מאת מילנה בוסקט (מספרדית: יערית טאובר, הוצ' מודן, 120 עמ') – 39 ש"ח לגרסה דיגיטלית במנדלי, או 56 ש"ח לגרסה מודפסת במחיר מבצע מיוחד בחנות "סיפור פשוט" (במקום 69 ש"ח מחיר מלא. בתוקף עד מוצ"ש)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה