28 ביולי, 2020

לאיפה? לחיפו!

לא חיכינו להנחיות חדשות ויצאנו לכיוון חיפה לנצל את ימי הגרייס האחרונים, לאורך חופיו של ים אי-הוודאות. עקבו אחרינו דרך 4 תחנות בשביל בריחה צפוני אפשרי אחד וקסום. הי, מי צריך את הגרנד קניון כשיש "גרנד קניון"?

למי קראת אייל, יחמור?! (מימין למעלה ועם השעון): יחמורים ב"חי-בר" כרמל; שוק הפשפשים בחיפה; ממרח הדגל מחמרה במסעדת "רולא", חיפה; מאפיית "אלחנן", קיבוץ משמרות

אם במקרה שלחו אתכם לעבוד מהבית אבל אתם לא חייבים להיות ליד מחשב. אם נותרו לכם יומיים עד שיגיעו תוצאות הבדיקה של הסייעת הנחשדת בבידוד. אם הייתם אמורים להיות ממש עכשיו בתור לחדר אוכל בכרתים – עשו את הדבר הנכון: ברחו מהבית כל עוד אפשר, אל מסלול ספונטני כמו זה שאנחנו הרכבנו, רגע לפני שסוגרים לנו שוב את המדינה. ואל תשכחו לצפצף פעמיים בחזור אם תרגישו פתאום משוחררים ובריאים יותר מאשר אחרי כל חיסון עתידי:

#1 תחנה ראשונה: "אלחנן תרבות-לחם", קיבוץ משמרות

כבר כמעט 5 שנים שמאפיית "אלחנן תרבות-לחם" מפיצה ניחוחות פחמימתיים ומגרים לכל באי קיבוץ משמרות, שבין פרדס חנה לקיסריה. את המאפייה ששמה דגש על עבודת יד מסורתית וטבעית, שימוש בחומרי גלם מקומיים, טריים ומובחרים, ללא שימוש בתוספים מלאכותיים – הקים השף אלדד שמואלי (שלמד בבית הספר לאמנויות הקולינריה והאירוח Ferrandi Paris, התמחה אצל שפים מישלניים כמו אלן דוקאס והסטון בלומנטל, ובמטבחים מעוטרים בארץ, כגון "קלארו" ו"צפון אברקסס"); וקרא לו על שם אביו, בהשראת שורשיו והחיבור למקום. לאחר חקירה לעומק של סוגי אפייה ארטיזנלית ומקורות הלחם, מקפיד אלדד לאפות על בסיס תערובת מחמצת טבעית ובריאה את שורת הלחמים שתוכלו לאמץ מפה הביתה יום-יום, המותפחים באיטיות, בטכניקה ידנית ובקצב של פעם, כך שהם סופחים טעמים ומרקמים עמוקים, ללא פירור שמרים תעשייתים. בוויטרינה שלצידם תמצאו מאפים מתוקים ומלוחים, כריכים, פוקאצ'ות טריות וממרחים מקוריים לזלילה במקום (או להחרשה בבית). ישבנו ברחבה הפתוחה שבחוץ, נישנשנו 'סטיקי-באן' עם קינמון, פקאן וטופי; קרואסון שוקולד ג'נדויה; קוגלהוף עם קליפות תפוז ושקדים; קואין אמאן מקורמל; וגם פוקצ'ת עגבניות פריכה. לקחנו הביתה חצי כיכר מחמצת שיפון-אגוזים, וגם 3 ממרחים מעולים – פיסטוק, נוטלת-אלחנן וקוקוס; ומאז בכל בוקר אנחנו מורחים בקמצנות, ומתענגים כל פעם על טעם אחר, שלא ייגמר לנו. הכי במשמרות.

מאפיית ובית קפה "אלחנן – תרבות לחם", בכניסה לקיבוץ משמרות, 04.8838200
ראשון – שישי: 07:00-13:30; פייסבוק, אינסטגרם, תפריט משלוחים לכל הארץ

#2 תחנה שניה – שמורת טבע "חי-בר" בכרמל

אם עוד לא יצא לכם, הצפּינו הנה, ישירות לנקודת התצפית הכי מאווררת וישירה על הכרמל המוריק, המוקדשת לגידול בעלי חיים בסכנת הכחדה, כחלק מפרויקט השבתם לטבע. זה אומר שאם תהיו ילדים טובים אולי תוכלו לתפוס כאן את היחמור הפרסי המנוקד והיפהפה, או את בן דודו אייל הכרמל, ויש גם קנים של נשרים, עטים ועוד מגוון חיות אציליות שמרגישות בנקודה הזאת הכי בבית. טיילנו בשבילים המסודרים, השקפנו מרחוק על הנוף ובעליו החוקיים, ניסינו לתפוס עזי בר וכבשים בשעת הנישנוש הטבעית שלהן, הקשבנו לשקט שנישא מעלה ומילאנו את הריאות כך שיספיק לנו עד הסגר הבא. ולרגע שכחנו מי פה באמת בסכנת הכחדה.

שמורת הטבע "חי בר" בכרמל – כעת פתוח בימי שישי ושבת בלבד
לתיאום הגעה בהרשמה מראש באתר רשות הטבע והגנים

#3 תחנה שלישית – שוק הפשפשים, ואדי סאליב, חיפה

במורדות שכונת ואדי סאליב ההיסטורית של חיפה, בינות מבנים ארכיטקטונים מקוריים ומתפוררים, המכוסים איורי גרפיטי עכשוויים ומגניבים – משתרע שוק הפשפשים המפורסם, הפועל כאן 7 ימים בשבוע, כבר 150 שנה. בימי שבת, הופך הרחוב הראשי למדרחוב להולכי רגל בלבד ובו מתקיים במקביל גם יריד רוכלים פרטיים שווה במיוחד לכל אספן נלהב וחובבת וינטג' אדוקה. מה שמגדיל את השלל שמכיל למעשה הכל מהכל: כלי אמייל, אוצרות סידקית, רהיטים יפהפיים, כלים נדירים, מנורות ענתיקה, בובות מפעם, ספרים הזויים, אמנות טובה וארגזי אוצרות שאי אפשר להשאיר מאחור. החנויות המקיפות את היריד מתמחות אף הן בפריטי יד שניה, עודפים בסגנון רטרו, בגדים מפעם, כמו גם בשחזור ואיתור פריטי ישראליאנה נחשקים במיוחד. הצטיידו בכסף קטן ובחושי מיקוח, קנו חכם ודמיינו שזה עתה עשיתם את הבזאר במרקש.

שוק הפשפשים ויריד הרוכלים – קיבוץ גלויות 8, ואדי סאליב, חיפה
ראשון-חמישי 08:00-16:00; שישי 08:00-14:00; שבת 06:00-16:00, פרטים באתר "עיר תחתית", ובפייסבוק

#4 תחנה רביעית – מסעדת "רולא", עיר תחתית, חיפה

על מופתי-האוכל הלבנטיני של השף מועין חלבי, אנחנו שומעים כבר אוטוטו 6 שנים, עוד מהימים שמסעדת "רולא" שלו שכנה במרכז הכרמל. אולם רק כעת, עם המעבר לתפריט החדש והמרענן של המקום (ובכתובתה העדכנית בעיר התחתית), זכינו סופסוף להתענג כאן עד הפיסטוק האחרון. המסעדה הנקראית על שם זוגתו וההשראה לסיפור האהבה של מועין לאוכל – רולא דיב (פעילה חברתית-פמיניסטית, המארחת והמוזה החיה של המקום), מצליחה לקסום פלאים בצלחת, ולהגיש מנות המדגישות את שיאי הקולינריה של אגן הים התיכון המזרחי, קרי האזור השאמי או "סוריה הגדולה", ולשלב לעילא ולעילא בין מטבחי סוריה, לבנון, מזרח-טורקיה ועמק הירדן. במרכז המסעדה ניצב טאבון אבן, ממנו יוצאות מנות שנמסות בפה תוך המהומי-עונג כמו פאטת מקדוס (פרוסות חציל מטוגנות וקרעי פיתה ביוגורט וטחינה, בשר עגל טחון, צנוברים וגרגרי רימון), לצד גריל טורקי בעל שכבת פחמים דקה אך קרובה למנות הנצלות מעליה, כגון עראייס (רבעי פיתות עם בשר טלה טחון, שמן זית ויוגורט ביתי). אחרי התלבטויות בין 3 קבבי הדגל העדינים והגן-עדניים שבגינן כולם עולים הנה לרגל, החלטנו לא להחליט – והזמנו במקום את כל הראשונות. כך עלו ובאו מולנו סלט ג'רג'יר עם בצל, קולורבי, שקדים ורימונים; סלט "זהרה" עם פתוש, ‬כרובית‭ ‬מטוגנת, ‬שום, ‬טחינה‭ ‬ויוגורט‭ ‬מתובל; כופתאות עדינות ממולאות תערובת טלה ופיסטוק; קציצות בקר ונענע מרעננות; כיסוני "שושברק" ממולאים בשר ומוקפים רוטב יוגורט חם; פריקה של טלה, בצל וצנוברים; מנת עראייס חלומית; וגם שני ממרחים מעולים – "לבנה אגוזים" מאגוזי מלך, פלפל חריף, נענע, עלי זעתר ושום, ומחמרה סורית פיקנטית מרסק פלפלים, אגוזי מלך, עגבניות, בצל ותבלינים. בקצב הפיתות שזרמו חופשי (ועוד לפני המלבי-שמנת עם משמשים ותאנים מיובשות, צימוקים ואגוזי מלך), בליווי בריזה מלוחה מהנמל המקיף – הרגשנו לרגע פורעי-סגר, תיירים סמויים על אנייה שעוגנת לחופי אנטליה, ולא זזה מכאן עד שוך הסערה. שב"כ, תרשמו לכם איפה, אנחנו בחיפו..

מסעדת "רולא" – הנחה כיפית על כל התפריט בין 12:00-18:00
הנמל 33, עיר תחתית, חיפה, שני-שבת – 12:00-23:00 טל': 04.8383866, פייסבוק, אינסטגרם; ובאתר נוסף

One thought on “לאיפה? לחיפו!

  1. דנה עג'מי הגיב:

    אכלנו במסעדת רולא ונהננו מכל ביס וביס.האוכל,ההגשה, הארוח הכל תרם לחוויה אל חושית עוצמתית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה