10 בדצמבר, 2015

יוצאת מהקווים

שלומית כהן אסיף חוזרת מהתערוכה החדשה של האמנית אירית קלכמן, בתו של הצייר שול, עם פרשנות צבעונית על המקרא, ההווייה הפוליטית העכשווית והסיפור של כולנו

בחדר שלי תלוי ציור ישן של אירית קלכמן, מתקופה אחרת – כשציירה על עץ: דלתות, חלונות ומרפסות. עכשיו בתערוכה היחיד החדשה במוזיאון "עוקשי" לאומניות שבעכו היא מפתיעה את הצופים עם 14 עבודות שכותרתם "סיפור עם" – אפיזודות מן המקרא בראיה עכשווית.

זהו מסע אמנותי מרתק בציורי שמן על בד עם דמוית מהתנ"ך. במסע הזה יש ביקורת חברתית ואמירה נוקבת המזמינה את הצופה לדיאלוג: עם עצמו, עם האמנות ועם ההוויה הפוליטית שלנו. כשרואים את הדברים בגודל מטר וחצי על מטר וחצי או בגודל שני מטרים על שני מטרים – הדיאלוג הזה מקבל משמעות עמוקה יותר, זהו שיח שנוגע במרקם החיים בארץ שלנו. מכאן גם בחירת שם התערוכה: "סיפור עם".

קלכמן המגדירה עצמה "אישה חילונית-אדוקה" הופכת דמות מקראית ומוכרת לדמות אקטואלית, היא עושה זאת בהומור משעשע (עגל הזהב הופך לדג זהב המונח על השולחן). וכשהיא רוצה לומר משהו על השחיתות החברתית היא מציירת את אחאב ואיזבל שולחים מבט אפוף בנהנתנות שלטונית. היא מציירת את "שיר המעלות", היינו שיר המדרגות, מקום מפגש בין שכנים בזמן אזעקת צבע אדום. היא יוצאת חוצץ נגד הדרת נשים ומעדיפה לצייר את חמורו הלבן של המשיח ועל גבו רוכבת אשה. בכל העבודות בתערוכה (שאצרה רחל זמר) משובצים פסוקים ושברי פסוקים מן המקרא, ולעתים עם תוספת, לעבודה "תיבת נח" למשל שיבצה את "קץ כל בשר", והוסיפה שורה של טשרניחובסקי – "אאמינה גם באדם…"; ולעבודה "יעקב ורחל" הוסיפה ציטטה מ"אלינור רגבי". ל"עזה כמוות אהבה" לא הוסיפה כיתוב. נדמה לי שהיא נותנת כאן את החרות לצופה למצוא את הציטטה המתאימה לו.

סיפור חייה של קלכמן שזור בציורים (עליהם היא חותמת בשם "קלכמן" בלבד). בעלה עמירם קלכמן ז"ל, טייס חייל האויר נהרג בתאונת טיסה. נטש לים והמצנח לא נפתח ומקום קבורתו לא נודע. העבודה הראשונה לתערוכה היא "עלייתו של אליהו", אינה אלא עלייתו של עמירם השמיימה. במקביל היא מציירת את "העקידה" ושוזרת מילים מן הקדיש וברקע ספק ציפורים, ספק מטוסים.

אירית קליכמן, ציירת בת צייר (אביה הצייר-עיתונאי זאב שול, והאם שולמית שול ניהלה במשך שנים מרכז לאמנויות), מתגוררת בישוב גרנות הגליל סמוך לגבול הלבנון, מקיימת סטודיו פתוח לסדנאות חד פעמיות ולאירוח אמנים. ובעצמה דמות ציורית ומרתקת, נראית כאילו יצאה מאחת העבודות שלה ואומרת: "אני כאן!". והיא כאן, מאתגרת כל פעם מחדש – את הצופה, את עצמה ואת הצבעים שלה.

התערוכה "סיפור עם" של אירית קלכמן (אוצרת: רחל זמר) – פתיחה רשמית – מחר, שישי (11.12.15) בשעה 11:00 (ת. נעילה 19.3.16)
במוזיאון לאמנות ע"ש עוקשי, מדרחוב אלג'זר, עכו העתיקה, טל': 04.9956710, ראשון-חמישי ושבת 09:30-17:00, שישי – 09:30-15:00

צובעת את המקרא מחדש. מתוך התערוכה "סיפור עם", אירית קלכמן

צובעת את המקרא מחדש. מתוך התערוכה "סיפור עם", אירית קלכמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה