07 במאי, 2018

חלומות גדולים שיהיו לך

הנה מה שחם אצלנו בשעת סיפור: ספר המציג 100 נשים פורצות דרך ומעוררות השראה, פלוס המדריך ליצירת אנרכיה וחשיבה עצמאית בכל גיל. קריאת חובה לכל מורדת וחתרן בבית

נניח לרגע שגדלה אצלכם בת 9 בעלת נטיות פמיניסטיות ורעיונות חתרניים. ונניח שיש לה גם אחות קטנה שמגלה עם כל שאלת "למה?" חקרנית ומנג'סת עד כמה העצבים וגבולות הידע של הוריה רופפים. ונניח שכל יום מביא עימו אתגר חדש לגבי התכנים שרצוי שיצרכו, מבלי שיעלו שאלות קשות כמו "אמא, למה ב'מפרץ ההרפתקאות' / 'סמי הכבאי' / 'מטוסי העל' יש בעיקר בנים?". ובכן, עד שיתנו לסקיי / פני / דיזי בהתאמה ספין-אוף בכיכובן ותוספת זמן-מסך, אימצנו שני ספרים חדשים שתורמים לשיוויון בנטל ובהענקת-ההשראה:

#1
"סיפורים לפני השינה לילדות מורדות" – אלנה פאווילי ופרנצ'סקה קוואלו (תרגום: רונית רוקאס, כתר ספרים והוצאת כנפיים, 62 ש"ח, להשיג בחנות "המגדלור")
בימים אלו רואה אור הגרסה העברית לרב-המכר העולמי "Good Night Stories For Rebel Girls", ובה לא פחות מ-100 סיפורים לפני השינה על 100 נשים מדהימות מכל תחום – מדעניות, שחקניות, מלכות או פיראטיות – שפרצו דרך, השפיעו ועוררו השראה מאז ועד היום. בכל כפולת עמודים תמצאו פורטרט של האיקונה (שאוירה על ידי טובות המאיירות בעולם) ולצידו סיפור קצר בנוסח אגדת חיים אמיתית, שמתאים להקריא בסוף היום ולצלול לשיחה על החלומות הגדולים שלהן (עד שנשקע באלו שלנו). מה שהחל כפרויקט-קיקסטראטר, הפך במהרה לספר הילדים הממומן ביותר אי פעם (גייס פי 16 ממטרתו!), תורגם לכ-60 שפות ומפנה זרקור לאגדות נשיות מובהקות (שזוכות לאחרונה לחשיפה בספרי ילדים רבים) כמו פרידה קאלו, אמיליה ארהארט, הלן קלר או ג'יין אוסטן. לצידן תמצאו בחירות מפתיעות יותר ומרתקות לא פחות – כמו המלכה אליזבת, סרינה וויליאמס, ג'יין גודוול, נינה סימון, מישל אובמה, ג'יי.קיי. רולינג, קליאופטרה, נשות נאס"א, אודרי הפבורן, ועוד דמויות מיתולוגיות רבות – מהיפאטיה ועד קוקו שאנל (וזה עוד רק כרך א'). עם כל סיפור, בכל ערב, אנחנו והמאזינה הצעירה רק לומדים, מתעצמים ומבינים עד כמה חשוב להכיר כל אחת ואחת, עד ששמן יהיה נרדף לוונדר-וומן, לפחות כמו גל. לא פחות.

#2

"לצאת מהכלל: אנרכיה לילדים, המדריך" – ג'ון סוון וג'נה כריסטי (44 עמ', הוצאת טל ו"הכל שקרים", 50 ש"ח, להשיג בחנות "סיפור פשוט")
אזהרה: בכל עמוד בספרון המקסים הזה, תמצאו הוראה ששוברת את חוקי הבית, כללי הסדר וכל קו אדום שאי פעם הצבתם, מ-"תישארו ערים כל הלילה!", דרך "עוגה! לארוחת! ערב!" ועד "לא מתקלחים יותר אף פעם!". וכמה שמסוכן לדפדף במדריך היפהפה – ככה מרגש לראות את הקורא שמולו מתפקע, מופתע וסופג רעיונות מרדניים ראשונים. אבל מעל לכל? הקריאה מעודדת בעיקר להפעיל את הראש, להתגמש, להגיד הכל, להעניק ולעשות כל דבר שירצו (ואם לא מתחשק להם לעשות כלום – גם טוב). בני הזוג העומדים מאחורי המרד המענג הזה, ג'ון וג'נה, שמגדלים את ילדיהם אוף-דה-גריד בחינוך ביתי, יצרו גיבורה כחולת שיער, שתופרת לעצמה תחפושת שועלית, מתחברת עם מפלצות מפחידות, ממציאה חגים, מתלכלכת, בונה ולא קונה כלי נגינה ומגלה איך חשיבה עצמאית, פקפוק במוסכמות וראיית העולם בזווית אחרת – מייצרת אמנם אנרכיה מצד אחד; אך מצד שני עוזרת לה להישאר נאמנה לעצמה. גם אם במקור הספר מכוון לז'אן ד'ארקיות קטנות – כל אחד, בכל מין וגיל ימצא בו השראה ודרכים מרעננות וחתרניות לאיך להכניס קצת אנרכיה לחיים. מומלץ.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה