24 באפריל, 2018

העץ המגיב

ספר-עיון חדש, מרתק ורב תגליות שנסחפנו איתו, חושף כי לעצים יש רגשות, כישורים סוציאליים ויכולות אנושיות שלא תאמינו. כי האדם עץ השדה, רק להיפך

לא ברור מתי זה קרה, אבל לאחרונה, כך לפחות עולה משיחות התמי4 במשרד, מתברר שאנחנו הכי ביהיינד בכל מה שקשור לסדרות / סרטים / ריאליטי / דוקו / אופסי. ולא, לא ראינו את הספיישל החדש בנטפליקס. מה תעשו?

תקראו לנו סבתאל'ה, תקראו לזה עידן היותר-מדי-מה-לראות-פחות-מדי-זמן. או שפשוט תקראו. הופה, עכשיו אתם איתנו באותו דף. כי בכל רגע פנוי בשבוע החולף מצאנו עצמנו שוקעים יותר ויותר ב-"החיים הנסתרים של העצים", ספר-עיון חדש שחיבר פטר וולבן, יערן גרמני (יאפ, מה ששמעתם), שלמד יערנות ועבד במשך 20 שנים בשירות היערות הלאומי של גרמניה. על סמך גילויים מדעיים מרתקים (לא פחות) חושף בפנינו וולבן עובדות שאין סיכוי שידעתם על חיי הצמחים האדירים הללו, ומתיר פרק אחרי פרק את הסבך בכניסה לכל יער.

הכל כתוב קולח וקליל, ובעיקר – מעניין וחדשני למבוגרים, לילדים סקרנים ולאנשים שלא גדלו ביער, ולא יודעים שמאז ומתמיד יכלו העצים לתקשר זה עם זה זה, לאהוב, לשנוא ובכללי – להיות אנושיים בהרבה מובנים. כך גילינו למשל שעצים יכולים לחוש כאב, לקבל מכות שמש או לפתח קמטים (יש לנו קרם בשביל זה!). האחים-גרימי ככל שזה נשמע, מתברר שהיער הוא מעין רשת חברתית פעילה, בה העצים מתפקדים כיצורים סוציאלים שחולקים מזון זה עם זה, דואגים לשכנים הזקנים והחולים שצומחים סביבם, מזהירים אחד את השני מפני סכנה קרבה, מגדלים את צאציהם באהבה, מסוגלים להגר מיער ליער ואפילו בעלי יכולת ללמוד ולזכור. הרבה יותר מאיתנו, בואו.

מעבר לקריאה הקולחת והמהנה, קיבלנו תזכורת מעולה על העקרונות הבסיסיים החשובים של חיי קהילה, ערבות הדדית (לא כסלוגן – באמת), לקיחת אחריות, ראיית הזולת והצרכים שלו, חלוקה הוגנת במשאבים, וכולי. יש לכם הרבה מה ללמוד מהאקליפטוסים בכניסה לבניין.

אנחנו בעיצומה של קריאה יחד עם בן 6 וחצי שלא מפסיק לדבר ולספר וכולו נרגש לחזור הביתה ולטפס על עוד ענף בספר. והרווח כולו שלו. ושלנו.

הספר "החיים הנסתרים של העצים" מאת פטר ווֹלֶבֶּן (מגרמנית: ניב סבריאגו, אסיה הוצאה לאור, 265 עמ') – עכשיו בהנחה מיוחדת בחנות ההוצאה: 69 ש"ח (עד סוף היום)


פטר והעץ. קריאה לכל יערן סקרן

הכי מחבק עצים. פטר וולבן, יערן סקרן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה