16 ביוני, 2016

הגננת היא דובה

עטרה אופק פותחת את חגיגות הספר העברי עם מהדורה מחודשת לקלאסיקה "גן גורים", פלוס המלצה למותחן שהכי הולך עם אזהרת מסע לאירופה

לא מזמן שאלה אותי חברה מאיזה גיל מומלץ לדעתי להתחיל לקרוא לפעוטות ספרים מחורזים קלאסיים, עם עברית "קשה" של פעם. עניתי לה – כמה שיותר מוקדם, יותר טוב. אדרבא, ככל שילדינו ייחשפו בגיל רך יותר לעברית יפה, עם קצב ומשקל ורגש, ובוודאי כתינוקות שרק מתחילים לרכוש את השפה, כך יפנימו בטבעיות רבה יותר את עושרה של העברית ויתוודעו לקסמיה. כשיגדלו, אפשר לבאר להם מלים לא מובנות בשירים שלמדו להכיר, אם כי רוב הסיכויים שכבר קלטו את משמעותן מההקשר.

לכן משמח מאוד כשהוצאות הספרים מחיות ספרי מופת לפעוטות של מיטב יוצרינו, לרוב בלבוש חדש עם איורים עכשוויים, קל וחומר כשיוצאת מהדורה מחודשת עם האיורים הנוסטלגיים שגדלנו עליהם. והנה, לא מכבר גילתה העורכת יעל גובר את המהדורות הראשונות של "גן גורים", שהשתמרו אצל בתו של רפאל ספורטה, עם הציורים המקוריים של אִיזָה הרשקוביץ, וכך זכינו כעת בגרסה רעננה של הספר הקלאסי מ-1958, שדורות של הורים זוכרים לטובה. הרי אין תחליף לסגנונו המיוחד של המשורר המוזיקלי הפורה, שהיטיב להשתעשע בחרוזים מלאי חן וחדווה, שממש משפריצים שמחת חיים ילדותית: "אבא פיל? אבא פיל!/ אבא פיל גיבור ענק!/ אבא פיל – אל תצחק! –/ מסורבל, צר-עיניים/ אֶרך-אף, רְחב-אוזניים,/ הבו גודל לשיניים!/ הרגליים – עמודים/ וכולו גוש מחמדים", ויש עוד דוגמאות למכביר.

מדובר, כזכור לזוכרים, בגן שבו הגננת היא דובה, העוזרת לגננת היא בובה, והילדים הם גורי החיות: פיל-פילון, דובון, ארנבון ועוד ועוד, כולל קיפוד זהב קטן, ואותו "אבא-פיל אוטומוביל" הוא המוביל את הילדים אל הגן ובחזרה. השילוב החכם בין דובה-גננת ואבא-פיל כל-יכול כתחליפי הורים מעניק לפעוט המאזין תוספת נוחם וביטחון, שלא לדבר על האיורים המרנינים בפורמט הגדול, המאיר עיניים. עונג רב לפעוטות, להורים ולסבים.

"גן גורים" מאת רפאל ספורטה (איירה: איזה, הוצ' כנרת, 32 עמ', מנוקד) – 39 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 69 ש"ח מחיר מלא), משתתף גם במבצע 3 ספרי ילדים ונוער ב-99 ש"ח, במהלך חודש הספר בחנות.

 

שושואיסטים קטנים

אזהרת מסע. "שליחות חשאית: מבצע ברלין" - דנה אלעזר הלוי

אזהרת מסע. "שליחות חשאית: מבצע ברלין" – דנה אלעזר הלוי

לפני כחצי שנה דיווחה כאן שי סלע, המומחית שלנו לספרי נוער ופנטזיה, איך נהנתה מ"מבצע מנהטן", הראשון בסדרת מותחני הריגול שכתבה המתרגמת דנה אלעזר-הלוי, והנה היא שבה לספר לנו על הספר הבא אחריו. תחזיקו חזק:

"סדרת פיגועים מחרידים מזעזעת את העולם. המקור לפיגועים הוא ארגון טרור ניאו-נאצי מסתורי, שמנהיגו אכזרי וחמקמק. טובי הסוכנים החשאיים ועובדי ממשלה לא הצליחו לתפוס אותו. ואולי דרושים לשם כך מוחות צעירים יותר?

"נועם מגלָה סוד אפל על משפחתה, ומחליטה למצוא את ראש ארגון הטרור כדי לכפר על כך. גיא, שמודאג מהפיגועים וגם מנועם, מצטרף מיד למשימה, ואיתו גם רועי הנאמן תמיד. יחד הם טסים לברלין כדי למצוא את האיש המבוקש ביותר בעולם. אך האם הם מבינים בכלל בפני מה הם עומדים? השלישייה חוזרת בעוד הרפתקה מסחררת, הפעם בברלין. האם גיא הגאון, נועם האמיצה ורועי טוב הלב יצליחו להציל את המצב גם הפעם?

"הספר השני בסדרת הריגול החדשה כתוב היטב, עם דמויות שמדברות בשפה קולחת ואמינה, והוא מעניין ומותח. מדובר במעין 'חסמב"ה' מודרנית – חבורת ילדים שפותרת תעלומות ומוכיחה שתכונות כמו פיקחות ואומץ יכולות להתגלות בכל גיל. עוד פרטים כאן. מומלץ לבני 9-14." והנה גם פרק ראשון לטעימה.

"שליחות חשאית: מבצע ברלין" מאת דנה אלעזר-הלוי (הוצאת ידיעות ספרים ואחוזת בית, 144 עמודים) –39 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 68 ש"ח מחיר מלא), משתתף גם במבצע 3 ספרי ילדים ונוער ב-99 ש"ח, במהלך חודש הספר בחנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה