15 במאי, 2016

בחירתה של סופי

עטרה אופק פותחת שבוע עם שני ספרים חדשים - אחד שמוכיח לילדים כי כל רעיון מטופש עדיף משום רעיון בכלל, ועוד אחד לטינאייג'רז רוקיסטים במיוחד

כשרק ראיתי את הספר הזה חשבתי – אוף, עוד ספר שמנסה להנחיל לילדים חומר לימודי דרך סיפור עלילה, אין כוח לז'אנר הזה כבר. אבל טעיתי ובגדול. זה ספר נהדר, וגם אם מי שיקרא אותו בעיון אכן ילמד הרבה מאוד על פינגווינים (באמצעות קומיקס, קטעי מידע מעניינים וסיפורים קטנים שהמחבר ליקט מאנציקלופדיות ומהרשת, פלוס כמה בדיחות חמודות), הרי הסיפור עצמו כל כך יפה ונוגע, שהחוויה הספרותית אינה נפגמת כלל. אדרבא: סופי בת ה-8 וחצי קצת בודדה, כי אבא בקושי בבית ואמא נסעה לשנה שלמה לאנגליה, ומי שנמצא איתה הוא אח של אמא, דוני, שהוא כמעט כמו אח גדול ומטפל בסופי נהדר, באמת כמו אח גדול, ומרכיב אותה על טוסטוס עם קסדת דוב, ואז סופי נופלת במדרגות ושוברת את היד, ובגלל זה כל התוכניות שלהם משתנות ואיכשהו מתחילה הרפתקה שלמה סביב פינגווינים.

ואז סופי מתאהבת בפינגווינים, ומזדעזעת עמוקות כשהיא רואה מה עובר עליהם כחיות בקרקס, ומוחה בקול באמצע המופע ואז יש קצת בלגן, אבל בסוף הספר, כשדוני אומר לה שהיא מאוהבת בפינגווינים, סופי מתקנת אותו: היא כבר לא מאוהבת בהם – היא עומדת לצדם! ועושה כל מה שהיא יכולה כדי שיפסיקו להתעלל בהם בקרקסים, ואפילו מצליחה לחולל שינוי, והנה מתברר שגם ילדה בת 8 וחצי יכולה להשפיע בדברים חשובים, גם במשפחה וגם מחוצה לה. או כמו שדוני אומר: תוכנית מטופשת זה הרבה יותר טוב משום תוכנית בכלל, ומי שיקרא ייווכח שהצדק איתו. מותק של ספר, בעיצוב מזמין ומלא הפתעות קטנות, כמו שההולנדים יודעים, עם איורים מרנינים. לילדים שכבר קוראים בלי ניקוד.

"סופי והפינגווינים" מאת אדוורד ואן דה ונדל (מהולנדית: עירית גולן, איורים: פלור דה חודה, ידיעות ספרים, 172 עמ') – 62 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 69 ש"ח מחיר מלא)

 

 

מנגנים ביחד

רוקיסטים אמיתיים מחכים לפרק השלישי. "הקבר השביעי" - אלדד אילני

רוקיסטים אמיתיים מחכים לפרק השלישי. "הקבר השביעי" – אלדד אילני

קבלו תובנה והמלצה ממומחית המדור לספרי נוער ופנטזיה, שי סלע (16) מקיבוץ צבעון:

"כולם מכירים את העצה השחוקה 'לא שופטים ספר לפי הכריכה', נכון? אז תרשו לי לחלוק איתכם עצה שימושית אחרת: לא שופטים ספר לפי הפרק הראשון, וגם לא לפי השני. את זה למדתי על בשרי כשהתחלתי לקרוא את 'הקבר השביעי'. יהונתן וחבריו חברים בלהקת 'מפלצות המטאל', והם מתרגשים מאוד לקראת הופעתם הראשונה מול כל העיר. עדיין אין להם מושג שהם עומדים להיקלע להרפתקה מרגשת בהרבה, שבמרכזה תעלומה גדולה. הם עומדים לתפוס פושעים אכזריים, להציל חיים, ולפתור תעלומה שהטרידה את העולם במשך שנים רבות.

"כשספר לא תופס אותך מיד, גם לא בפרק השני, טבעי להניח שהוא לא מדבר אליך מסיבה זו או אחרת ומוטב לוותר. אבל בספר הזה הופתעתי לטובה. אמנם מורגש שהסופר מתאמץ קצת חזק מדי להתבטא כמו בן-נעורים, ובכל זאת נהניתי מסגנון הכתיבה שלו, המשלב קלילות וכובד ראש. עד מהרה העלילה סחפה אותי פנימה, ועם הזמן גם הדמויות התחבבו עליי מאוד. הסופר לא נמנע מנושאים שעדיין נחשבים לטאבו בספרי ילדים ונוער גם במציאות שלנו כיום, כגון הומוסקסואליות, או מנושאים מורכבים, כמו בגידה בין בני זוג. זהו הראשון בסדרת 'רוק האקר', והנה פרק ראשון לטעימה. לבני 11-15, במיוחד אם הם מתעניינים ברוק ומטאל".

"הקבר השביעי" מאת אלדד אילני (הוצ' כנרת, 288 עמ') – 53 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 59 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה