22 באוקטובר, 2012

ארבעה בתים וגעגוע

עטרה אופק מגלה סופרת שמצליחה לכתוב באמת מגרונם של ילדים; וגם איך ייתכן שבית שלם משירו של ביאליק נשמט בעריכה?

#1 אין ילדים רעים

סופר אמיתי כורת ברית אמון עם קוראיו: הוא מציע לנו עלילה סוחפת, ובתמורה אנחנו אמורים לשכוח שמדובר בפיקציה מפרי דמיונו. כידוע, לא תמיד העסקה הזאת מצליחה. קל וחומר אם המחבר כותב בגוף ראשון מפי נער או נערה – כי אז אנחנו אמורים לשכוח גם שהכותב הוא מבוגר. מעטים הסופרים שמצליחים לדלג מעל המשוכה הזאת, וקולם הבוגר צף ומהדהד על כורחו בין שורות ספריהם. אבל סופר ילדים אמיתי זוכר את קולו של הילד הפנימי שלו ויודע לתת לו ביטוי, וכך הוא לוכד את לבם של קוראים צעירים, גם כשהם בגיל שבו הם חשים שאיש אינו מבין אותם ושעולם המבוגרים כולו הוא זיוף אחד גדול.

תמי שם-טוב היא סופרת ילדים אמיתית כזאת, ומהמשובחות שבהם. ספרה החדש מסופר מפיו של יאנק הקטן, יתום צולע מוורשה, שזכה לבלות שנה בבית היתומים של יאנוש קורצ'ק. דרך עלילותיו המרתקות באותה שנה מתוודע הקורא גם אל דמותו המופלאה של המחנך הדגול, שידע: "אין ילד רע, יש ילד שרע לו" (זה גם המוטו של הספר) ובהתאם לכך ניהל את בית היתומים שלו. באחרית-דבר מספרת שם-טוב איך ערכה על קורצ'ק תחקיר מקיף במשך שנים, בעזרת שני חניכים ששרדו, והדבר ניכר בספר, ששובה את הלב כל כך שקשה להניחו מהיד. מומלץ מאוד גם להורים – בעיקר כדי לספוג השראה (למשל, להיזכר שיש דרכים הרבה יותר טובות מעונש כדי לחנך באמת). לבני 8-12 ובני ביתם.

הספר "אני לא גנב" מאת תמי שם-טוב (הוצאת כנרת-זמורה-ביתן, 203 עמ') – 79 ש"ח, 55.30 ש"ח בסימניה
.

#2 לאן נעלם הבולבוס?

בולבוס הקבולבוס. "בערוגת הגינה" - ח.נ. ביאליק

תארו לכם שיוצא ספר ילדים עם שיר ארוך של ביאליק, על כל בתיו – חוץ מבית אחד באמצע. לא הגיוני, נכון? הרי יש עורכים בהוצאה, הם לא היו נותנים לקטסטרופה כזאת לקרות. אבל כן, זה בהחלט קרה – ולאו דווקא בטעות – בהוצאה מכובדת, בספר הנחמד "בערוגת הגינה": כל בית בשיר המוכר זוכה לצמד עמודים מאוירים להפליא, עם כל ירקות הגינה שיצאו במחול בערוגה מסביב לחבית – ורק הבולבוס, שאמור היה לרקוד שם עם כל משפחתו, נפקד מהחגיגה. השיר כבר ראה אור בעבר עם איורי פלסטלינה של רוני אורן (הוצ' דביר 1990) ללא צנזורה, אבל ב"קיבוץ המאוחד" חששו שילדים לא יבינו מהו בולבוס – אף שבשביל הבהרות כאלה, בין השאר, נועדו האיורים (המקסימים)! אלמלא קראתי על כך שחור על גבי אתר, לא הייתי מאמינה. זה לא צריך להפריע לכם לקנות את הספר, כן? שפתו של ביאליק אמנם אינה שגורה בפי ילדי הגן, אבל ממש לא יזיק להם להכיר אותו, אדרבא. לבני 3-7.

הספר "בערוגת הגינה" מאת ח.נ. ביאליק (אייר: שחר קובר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 22 עמ', מנוקד) – 64 ש"ח או 44 ש"ח באתר ההוצאה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה