09 במאי, 2021

אם אשחקך ירושלים

באחד ממתחמי "פארק ירושלים" המושקע והעצום, גילינו גן פסלים ומשחקי ילדות כיפי, שבילי אופניים שווים בינות כרמים, שרידים ארכיאולוגיים ומעיינות. בואו לחצוב לכם מסורת חדשה לחגיגות יום ירושלים, עיר של זהב ושל נחושת ושל איקס-עיגול

מי שעומד מאחוריי ומצדדיי – נהנה! גן הפסלים ומשחקי הילדות, "שדה תלם", פארק ירושלים

אל תשאלו שאלות, אבל יצא שהתחייבנו שאת יום ירושלים נציין השנה כמו שצריך. או פשוט נציין אותו, נקודה. כך מצאנו את עצמנו מתברברים בשבת עד לאחת הפינות והפנינות הקסומות שהוקמו בפארק ירושלים הענק, המושקע והמפתיע. או כמו שאנחנו קוראים לה מעכשיו "הסוד הגנוז של ג'רוז".

למי שלא בקיא (אנחנו למשל) מתברר כי כבר כמה שנים טובות עיריית ירושלים, קק"ל, רשות הטבע והגנים, הרשות לפיתוח ירושלים ועוד משרדי ממשלה – עובדים יחד כדי להמשיך ולשכלל פארק מטרופוליני עצום ומרשים, המשתרע על כ-15,000 דונם באזור הבירה, ומהווה מעין "טבעת ירוקה סביב עיר מזהב". מבין 4 המרחבים שהוקמו בפרויקט ('נחל צופים', 'עמק הארזים', 'עמק מוצא' ו'נחל רפאים'), בחרנו להתמקד ב'גן שדה תלם', שבלב עמק הארזים – שכונה כך בטעות, כיוון שהמתיישבים הראשונים לא זיהו נכון את הברושים שבאזור (אתם רואים ילדים, לא להביא מגדיר-צמחים לטיול זה מסורת לאומית).

עם הכניסה לגן תראו שורת סלעי אבן עליהם נחקקו חידות, תשובות ופריטי מידע היסטורי על המקום, שיובילו אתכם לשביל אופניים סלול ורחב. אבל האמת שעיקר האקשן פה, חבוי דווקא בגן פסלים ומתחם משחקי-ילדות נוסטלגיים שעוצבו לצד הדרך באבן, וכולו מתוכנן בקפידה ומושקע בצורה שלא הכרנו. זה מתחיל ממשטח באולינג עליו תוכלו להציב בקבוקי שתיה או לקלוע עם אבנים מרחוק ולצבור נקודות. אחריו גילינו פסל מתוק של ילדון נשען על עמוד אבן, בתור ה"עומד" במשחק מחבואים, שאפשר לארגן סביבו הודות ללא מעט מקומות מסתור יפים.

בהמשך מחכה לכם שולחן לאורכו נחצבו 10 משחקים קלאסיים שלא תוכלו לעמוד בפניהם. אז שבו – על כסאות האבן הנוחים משני צידיו. כך שכל מה שצריך כדי לקרוע את אמא ואבא ב"איקס עיגול", זה להחליט מי יציב במשבצות עלים ומי אבנים. ויש גם צוללות, דמקה, מבוך, מחשבת, שש-בש ועוד. משם, לכו לנוח על אוכפי האבן הפזורים לצד השיר "פרש (רוץ בן סוסי)", או דווקא קפצו ב"קלאס" יפהפה בו כל משבצת מוקדשת לצמח מקומי – ענף זית, תאנה, תורמוס ההרים, ועוד. מי שהרוויח את הפסקת המים שלו בכבוד – יגלה שהמשחק מוביל היישר לברזיית אבן, שבצידה השני נחצבו מסלולי מים דקיקים שיוצרים 'מעיין שכבות' חכם ומהפנט.

אחרי שהתרעננתם, נראה אתכם משתלטים כעת על מתחם 3 משחקי-קופסא שהוגדלו פי כמה והפכו למשחקי-שדה – "מדרגות ומגלשות", "הטחנה" או "מטרה" – רק שהפעם אתם ה'חיילים'. בכולם תמצאו איורי חיות מצויות, עובדות היסטוריות וחרוטי אבן – עליהם נחקקו הוראות המשחק בעברית, ערבית ואנגלית (כולל קוד QR לסריקה). זהו, אנחנו מוכנים לקטאן-גדול.

תוך שספרנו נצחונות והפסדים (שובליקו, תודה שרימית ב'מנקלה'!), הגענו בלי להתכוון אל פתחו של 'גן לאומי עיינות תלם' (המשתרע מכאן ועד לנחל חלילים). בכניסתו תראו בית דו-קומתי עתיק, ששימש כמפעל "חרמון" להפקת שמן ופעל כאן לפני 120 שנה. לצידו מצאנו באר ובריכה גדולה (ששימשה לעיבוד עור), ועוד הוכחות בשטח לשיטות חקלאיות קדומות. ועוד לא דיברנו על הכרמים, הציפורים והפריחה שליוותה אותנו כל היום בסוד הגן הנעלם השווה והכמוס הזה.

לפעם הבאה, קבענו שנתחיל במתחם האתגרי של הפארק, כדי להתחרע על גשר החבלים, מנהרות הזחילה ומתקני הספורטק השווים שהקימו שם במקביל. ועד אז, יום שמח ג'רוז! הכי שיחקת אותה, יא גיימרית.

'גן שדה תלם' ו-'עיינות תלם', עמק הארזים, פארק ירושלים – כניסה חופשית, הוראות הגעה כאן (אוצרת הגן: אביבית גרא; פיסול: יעל ועופר קולטר; ייעוץ-משחקים: חדווה להב)

 

בימבות שתקועות בבגאז'? זה הקיו שלכן! שביל רכיבה רחב לאורך פארק עמק הארזים

 

בעמק יפה בין כרמים ושדות. עמק הארזים, פארק ירושלים

אבל בלי לרמות! שולחן משחקים ארוך להנאתכם, 'גן שדה תלם'

אבא, הפלתי לך משחתת ב-A3. "צוללות" ועוד המון משחקי-שולחן מושקעים חקוקים באבן

תרוויחו את השלוק הזה. הברזייה היפה ו'קלאס' פרחי ארצנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה