04 בינואר, 2015

אל תקרא לי לבן

עטרה אופק מצדיעה לספר קולח ואמיץ שלא מפחד להסתכל לפרשיית ילדי תימן החטופים בעיניים, וגם מאמצת שוב בחום את שירלי שמש, הגיבורה מדרום תל אביב שתמתח אתכם עד אילת

איזה כיף לגלות ספר נוער אמיץ ומותח, שלא מנסה לייפות עוולות, שלא מנסה לגונן ולטייח ולכסות, שכתוב עברית עכשווית בגובה העיניים אף שהוא מתרחש באמצע המאה שעברה, ועוסק בפרשה מושתקת, השנויה במחלוקת עד היום: פרשת ילדי תימן – תינוקות שנעלמו מבתי חולים בראשית ימי המדינה בתואנה שנפטרו, ולמעשה נמסרו לאימוץ ללא ידיעת הוריהם. עד היום יש המכחישים את הפרשה מכל וכל, אבל הספר הזה חושף אותה ללא כחל וסרק באמצעות סיפורו הפרטי של הגיבור וסיפורה של חברתו לכיתה. הוא עושה זאת בצורה מרתקת וקולחת, כמו ספר בלשי מן השורה, אינו מהסס להאשים בעלי תפקידים רשמיים בשירות המדינה, ובניגוד לרוח השורה על מרבית ספרי הנוער בימינו, רבים מהמבוגרים פה (כולל הורי הגיבור) יוצאים עלובים וטיפשים – לא מרוע לב, סתם מתוך אטימות רגשית וחוסר מחשבה – והילדים אמיצים וצודקים. בין לבין מבצבצת בין דפיו תקופת שנות ה-60 בארץ, כפי שהיא זכורה לי היטב מילדותי, עם מבחן ה"סקר" המפחיד, גליונות "העולם הזה" עם תצלומי העירום המגרים לצד גילוי פרשיות אפלות בצמרת המדינה, וגם קריצות מבודחות למי שמכיר את ההווי של אז (כשהילדים מנסים לחייג בנקישות מטלפון ציבורי, באין להם אסימון, הם מגיעים תחילה למספרה של ז'קלין ואז למרפאה של ד"ר אייזן, מחלות פנימיות). ובכל זאת – הפלא ופלא – אין בו טיפת אנכרוניזם! נשבעת לכם שאני אלרגית לספרים עכשוויים על ראשית ימי המדינה (ולעלילות היסטוריות בכלל), ואת הספר הזה קראתי בשקיקה אמיתית. לצערי החמצתי את ספרו הקודם של המחבר, וכעת הוא מסקרן אותי מאוד. אין מה להגיד, אחלה ספר. האיורים של מישל קישקה נפלאים, כרגיל. לבני 9-14.

"תעלומת העיניים השחורות-כחולות" מאת אלכס פז-גולדמן (אייר: מישל קישקה, הוצ' כנרת-זמורה-ביתן, 264 עמ'), 53.10 ש"ח בבוקנט במקום 59 ש"ח מחיר מלא

לאילת בעקבות השמש

שירלי טסה חזרה מחר. "שירלי שמש חוזרת" - מיכל חזון

בשירלי שמש, הגיבורה המגניבה של מיכל חזון, התאהבתי מהספר הראשון. את השני בסדרה ערכתי בעצמי, ואת השלישי מסרתי לקריאה לידידי הצעיר והמוכשר דוד צמיר-גל (14), שעל טעמו אני סומכת בעיניים עצומות:

"הספר האחרון בסדרת שירלי שמש היה הפתעת החנוכה השמחה שלי. חיכיתי לו בקוצר רוח וכשסופסוף מצאתי אותו בחנות הספרים, גמרתי אותו ביומיים מרוב מתח. שירלי שמש, ילדה חמודה שגרה בעוני בדרום תל אביב, נקלעת בכל ספר בסדרה להרפתקה מרתקת, ונחלצת ממנה בעזרת הפטנט המיוחד שלה (שלא אגלה לכם עליו, אבל הוא מצחיק ומדליק) ובעזרת צמד היונים שלה, יוני ויונה, שמבינים את שפתה הסודית. בספר הראשון איגדה שירלי סביבה חבורת ידידים, שעזרה לה להציל את המצב בספר השני. הספר השלישי מתרחש באילת, ובו מוזמנים שירלי וחבריה ל'בית השבלול' המפואר של דוד פלסטיאל. אבל מה רבה ההפתעה כששירלי מגלה סוד אפל בספרייה, בקומת התחביבים… קִראו וגלו!

"הכתיבה מתארת בשטף קליל ובאמינות רבה את המראות המלהיבים ששירלי נתקלת בהם, שוזרת חוט עלילה מדהים לכל אורך הספר ומותחת את הקורא באופן יוצא דופן. העלילה נהדרת ומעניינת, כל מה שילד צריך. התאכזבתי רק מהאיורים: איוריו של אבי עופר בספרים הקודמים היו קלילים וחמודים, כמו סגנון הכתיבה, ותיארו את שירלי וחבריה ממש כמו שדמיינתי, ואילו החדשים… לא חשוב. בנוסף, המתח מתחיל קצת אחרי המחצית, ומדובר בספר בן 317 עמ'! אבל בעיני הסגנון הזה דווקא מתאים לרוח הספר – מהותו מאוד איטית ושלווה וכשרצף האירועים מואץ ומתגבר, זה קורה בדיוק בזמן המתאים. גם מי שלא קרא את שני הספרים הקודמים בסדרה ייהנה, באחריות".

תודה לדוד, ואני מוסיפה: אל תוותרו על הספר הראשון בסדרה, שהקדים את זמנו וחזה את מחאת האוהלים! שירלי מעיפה בו את ראש הממשלה הנפוח מגזים באוויר ולא מרשה לו לרדת אלא אחרי סדרה של גרעפצים, כן כן. לבני 8-14.

"שירלי שמש חוזרת" מאת מיכל חזון (איירה: עופרה קובלינר, הוצ' ידיעות אחרונות, 317 עמ'), 57.60 ש"ח באתר ההוצאה במקום 64 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה