28 ביולי, 2010

אל תקרא לי בובה

שלומית כהן-אסיף לא הפסיקה להתפעל ממוזיאון הבובות בחולון וכמעט הגשימה חלום ישן - לברר אחת ולתמיד מה קורה לבובות במהלך הלילה (יוצאות לשאפה בר?)

עמדתי ליד בובה מכשפה. עשיתי לה פרצוף חמוץ והוצאתי לשון. בגללה ורק בגללה החלטתי לוותר על חלום קטן. רציתי ללון ולו לילה אחד בחיי במוזיאון בובות, לבלות עם כל הבובות כולן ולהיות עדה להתרחשות לילית שם.

 

מירי פארי, מנהלת מוזיאון הבובות בחולון, שמחה לממש לי את החלום, אבל רק בגלל המכשפה החלום נשאר חלום. זהו מוזיאון ייחודי, קומפקטי ("מיניאטיורה של מוזיאון") המכיל אוספים של מאות בובות ומסכות תיאטרון, של פעם ושל עכשיו, מארצות רחוקות ומהארץ. מדי פעם מארח המוזיאון תערוכה מחו"ל, כך שזה מצדיק ביקור ועוד ביקור.

הרמה האמנותית-פיסולית של הבובות גבוהה. הן שיעור נפלא בסוציולוגיה, בהיסטוריה, בספרות, בהוויה הישראלית, במה לא? בזכות התכנון הנפלא של המוזיאון המעיד על טעם טוב ועל יצירתיות, הצופה מרגיש את הדיאלוג בין הבובות. לא אחת נדמה שהבובות עצמן משנות את תנוחתן. כן, גם לבובה קשה להחזיק את הרגל מושטת באויר, ורק כשאף אחד לא רואה (אולי בלילה…) היא בוחרת תנוחה אחרת, מחזירה את רגל שמאל ומושיטה את הימנית, מבלי לדחוף את הבובה הסמוכה.

למתבונן הילד או המבוגר, יש תחושה שהבובות בפינת החמד הקסומה הזו, אינן מסתפקות בדיאלוג בובתי בינן לבין עצמן, אלא מנהלות עם הצופה דיאלוג, גם הן מתבוננות בצופה בתהייה: מאיזה סיפור הוא הילד הזה שמסתכל בי ככה? ואם במקרה מישהו לא מבין את שפת הבובה, או רוצה לשאול אותה שאלה ולא יודע, הרי הסרטים המוקרנים על מסכי טלוויזיה תמיד יעזרו לו. קיים גם חדרון למסך צליליות לשימוש עצמי.

מוזיאון הבובות הנפלא הזה הוא חלק ממתחם "מרכז הבובות הישראלי", שהוקם לפני 7 שנים בחולון ומנוהל ע"י הבובנאי המיתולוגי, אילן סביר. אישית, יש לי הרגשה שכל בובה צברית מוכרת לו כמו אצבעותיו. איש כמוהו לא חושב שכדור הארץ הוא עגול, אלא הוא בובה המשנה את צורתה.

ואחרי הביקור במוזיאון, נסעתי לחברתי, הדסה  אחיטוב, המכונה דסי, שיש לה אוסף בובות משלה מאז ילדותה, ושאלתי:  "תגידי, את שומעת בלילה את הבובות מפטפטות?"

מוזיאון הבובות בחולון – כניסה חופשית בכל יום רביעי בין השעות 16:00-19:00
לפרטים נוספים – "מרכז תיאטרון בובות חולון", דוד רמז 13, חולון, טל': 03-6516848, www.puppetcenter.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה