19 באפריל, 2015

אין כמוהו בעולם

עטרה אופק לא חוסכת במחמאות על הקלאסיקה של מיכאל אנדה, שרואה אור בהוצאה מחודשת ותרגום מופלא, שמוכיחים שוב שהסיפור הזה באמת אינו נגמר. פלקור ובסטיאן לנצח!

זהירות – להלן ערימה של סופרלטיבים! בתי הבכורה, שהבנתה הספרותית עמוקה ורחבה משלי, טוענת ש"הסיפור שאינו נגמר" הוא מפסגות הספרות העולמית, ואם אינו הספר המושלם מכולם, הוא בוודאי אחד החשובים שבהם. יוצרו, מיכאל אנדה, הוא אכן מסופרי הילדים המשובחים בתבל, שכל אחד מספריו הוא מאסטרפיס, וכעת כשאני קוראת את התרגום החדש לספרו הנ"ל, אני מתחילה לחשוד שהבת שלי צודקת. איזו יצירה כבירה, איזה מסע מטלטל, איזה סיפור!

רבים וטובים ממני כתבו על הספר, אתר "הפנקס" הקדיש לו החודש סדרת רשימות מרתקות (כולל ראיון עם המתרגמת), ומרית בן ישראל מיטיבה כדרכה לשפוך אור נגוהות גם על רבדים סמויים מן העין. לכן לא אכביר כאן מלים, רק אציין שאין דין צפייה בסרט כדין צלילה בספר, שתרגומו החדש מצוין בעיני, ואפנה את הבמה למומחית שלנו לספרי נוער ופנטזיה, שי סלע (15):

"נדמה לי שאין צורך להציג את הספר המופלא הזה, אבל למען מי שלא מכיר, בכמה מלים: בסטיאן הוא ילד בודד, שמן ודחוי ולא אמיץ במיוחד, יתום מאם ובן לאב מתנכר, שסובל מהצקות בבית הספר, והמפלט היחיד שלו הם ספריו האהובים. יום אחד הוא נכנס לחנות ספרים ומבחין בספר משונה, ששמו 'הסיפור שאינו נגמר'. מתוך דחף בלתי-מוסבר, הוא גונב את הספר ומתחיל לקרוא בו. ואז מתחיל סיפור אחר לגמרי, שבסטיאן נשאב לתוכו ביותר ממובן אחד. הסיפור הוא על הסכנה האורבת לממלכת פנטסיה המופלאה: הקיסרית הילדית חולה מאוד, ואין מרפא למחלתה. הסיכוי היחיד להציל אותה כרוך במסע רב-סכנות, והיחיד שמסוגל לצאת אליו הוא הנער האמיץ אטריו. עד מהרה הופך בסטיאן מקורא למשתתף פעיל במסעו של אטריו, ומגלה סוד עצום.

"זהו אחד הספרים העמוקים והפילוסופיים ביותר שקראתי אי פעם. אנדה ניחן בכישרון אדיר לשלב בין עולם הילדים – הצבעוני, הלא-רציונלי וחסר הדאגות – לעולמם המורכב והקשה של המבוגרים. בשפה עשירה ונהדרת (גם הודות לתרגום המעולה) הוא מספר על נפלאותיה של ממלכת פנטסיה, על יצוריה ומנהגיה – ובד בבד נוגע גם בעולם שלנו. אהבתי את הכריכה החדשה והמכשפת, שמושכת את העין בשלל פרטיה, והנה פרק ראשון לטעימה מהפלא. כל מי שמוכן להילכד בקסמיו של הספר הזה, לא חשוב בן כמה הוא, יסיים אותו כבן-אדם אחר לגמרי מכפי שהיה בתחילתו; כי הרי גם החיים, בעצם, הם סיפור שאינו נגמר". מתנה נהדרת לכל מי שמסוגל לקרוא, או מוכן שיקריאו לו, בלי הגבלת גיל.

"הסיפור שאינו נגמר" מאת מיכאל אנדה (מגרמנית: חנה לבנת, סדרת מרגנית, הוצ' זמורה-ביתן, 479 עמ') 53 ש"ח באתר "המגדלור", במקום 59 ש"ח מחיר מלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה